Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

تدریس میرزا مهدی اصفهانی در مشهد

مرحوم میرزا با توجه به آموزه‌هایی که از حوزه‌های علمیه عراق به ویژه نجف اندوخته بود، توانست درسی پربار و غنی در مشهد برپا کند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. درس‌های معارف

میرزای اصفهانی علاوه بر تدریس فقه و اصول، رسالت بزرگ دیگری نیز بر عهده خویش می‌بیند  و آن بیان مبانی قرآنی در معارف و طرح نقد و نظر در مسائل عقلی است که کم کم به عرضه آن موضوعات به طور کلی پرداخته  و بحث‌های مهمی پیش می‌کشد و زمینه را برای بیان یافته‌ها و اندوخته‌های خویش در این باب آماده می‌سازد. دروس و مباحث معارفی ایشان نیز سال‌ها ادامه می‌یابد. در این درس‌ها میرزا به بیان تمایز معارف وحیانی و تفاوت آنها با مفاهیم و مصطلحات فلسفی و عرفانی می‌پرداخته‌است. در این میان برخی از عالمان پراستعداد و بحّاث و استاد دیده، به راحتی از سر موضوعات نمی‌گذشته‌اند، بلکه عادت ایشان این‌گونه بوده است که برای فهم عمیق تمایز مذکور و اشراف کامل بر نقاط ضعف مبانی قوم، به مطالبی که از سوی میرزا مطرح می‌شده‌است، مرتب اشکال می‌کرده‌اند. آن‌ها از مبانی متعارف دفاع نموده و میرزا را نگاه می‌داشته‌اند، حتی گفته شده گاه تا دوماه موضوعی را تعقیب می‌کرده و به نقض و ابرام می‌پرداخته‌اند و سرانجام با بیان‌های شافی و پاسخ‌های قانع کننده میرزا از آن بحث می‌گذشته‌اند. این کیفیت موجب پختگی هرچه بیشتر مطالب و مسائل می‌شده‌است. همین امر موجب شده اصحاب میرزا دیگر هیچ‌گاه از این‌گونه مطالب دست برندارند.

  1. اصول آل الرسول (علیهم السلام)

هنگامی که عالمان فاضل و شاگردان بسیار مستعد می‌نگرند که میرزای نائینی دومی در کنار خویش دارند، و برای اطلاع یافتن از نظریات جدید پس از «کفایه» فرصتی طلایی به دست آورده‌اند، به درس‌های میرزا توجهی بس عمیق می‌کنند و به آنها ارجی بیشتر می‌نهند. و همین چگونگی میرزا را وا می‌دارد تا با نشاط بیشتر به کار بپردازد، و در کنار اصول مفصل متعارف (که آن را در یک دوره تدریس کرده‌بوده‌است و همه دانسته بودند که خود او یک مجتهد اصولی بسیار برجسته و بزرگ است)، مبانی خویش را نیز، در «علم اصول» فقه مطرح سازد، و دوره اصولی منقح و فشرده عرضه بدارد که به آن «اصول آل الرسول (صلی الله علیه و آله)» معروف شده است.[1]

[1]. حکیمی، محمد رضا، مکتب تفکیک، ص 221 و 222.