searchicon

کپی شد

تحصیلات حوزوی میرزامهدی اصفهانی (در اصفهان)

مرحوم میرزا ، پس از تکمیل ادبیات عرب، سطح فقه و اصول را نزد اساتید اصفهان فرا گرفت و پس از تکمیل سطوح عالی نزد فقهای اصفهان، در درس خارج فقه و اصول اساتید آن دیار شرکت نمود.

مرحوم آیت الله حاج شیخ علی نمازی شاهرودی از شاگردان میرزا در کتاب مستدرک خود در لغت هدی در بحث زندگانی‌نامه استاد خود میرزا مهدی اصفهانی می‌نویسد: «فقه و اصول را نزد فقهای گرانقدر اصفهان فرا گرفت، تا به آن‌جا رسید که در فقه و اصول به مرتبه کمال رسید».

اگر این شهادت ایشان را مد نظر قرار دهیم، می توانیم استفاده کنیم که مرحوم میرزا نه تنها سطوح عالیه فقه و اصول را به اتمام رساند، بلکه سال‌ها در درس خارج فقه و اصول فقهای اصفهان شرکت نموده تا به درجه اجتهاد نایل آمد و در حالی که مجتهد بود به نجف وارد شد. حداقل مجتهد متجزی[1] بوده است.

مرحوم میرزا علاوه بر تحصیلات جدی در فقه و اصول، در علم معقول نیز با جدیت نزد اساتید به تحصیل پرداخت. خود ایشان به شاگردش مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی فرموده‌بود: متون فلسفی و عرفانی را با جدیت در اصفهان فرا می‌گرفتم و پس از اقامت در نجف نیز پیگیری می‌نمودم.

مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی متون فلسفی و عرفانی را در اصفهان از اساتید بزرگی چون حضرات آیات آخوند ملامحمد کاشانی، میرزا جهانگیرخان قشقایی و سید محمد باقر درچه ای فرا گرفت.[2]

[1]. مجتهد متجزی، مجتهدی است که دارای ملکه اجتهاد می‌باشد، ولی بر استنباط همه احکام شرعی فرعی از منابع آن قادر نیست، بلکه فقط در بعضی از ابواب فقه، قدرت استنباط دارد، طباطبایی حکیم، محمد تقی، الاصول العامة للفقه المقارن، ص586، برگرفته از ویکی فقه.

[2]. حکیمی، محمد رضا، مکتب تفکیک، ص 214.