کپی شد
تبدیل معابد به مسجد
معابد یهود و نصارا (مسیحیان) که در سرزمین های اسلامی شناخته شده اند، تا زمانی که صاحبان آن منقرض یا متفرق نشده باشند و به قرارداد ذمّه و شریط آن نیز عمل می کنند، از احترام لازم برخوردار می باشند و کسی حق تعرّض به آنها را ندارد. احترام این معابد و اسباب و وسایل موجود در آن با وجود دو شرط فوق حتی در صورتی که ویران شوند و کسی نیز به آبادنی و عمران آن اقدام ننماید، محفوظ است. ولی در صورتی که معابد یهود و نصارا در «دار الحرب»[1] قرار گرفته باشد، برای مسلمانان جایز است که آنها را به مسجد تبدیل کنند.
صاحب جواهر (ره) در این زمینه می گوید: «مراد از انقراض اهل ذمّه آن است که همگی آنان به گونه ای از بین بروند که کسی از آنان در کشور اسلامی باقی نماند و یا اینکه قرارداد ذمّه آنان منتفی شده باشد. بنابراین تنها از بین رفتن کسانی که در سرزمین خاصی زندگی می کنند و یا انقراض دسته ای که این معبد را بنا نموده اند، برای جواز تبدیل آن به مسجد کافی نیست. هر چند این احتمال وجود دارد که در دو صورت اخیر چنانچه معابد مذکور، معطل و بدون استفاده مانده باشد، تبدیل آن به مسجد جایز باشد».[2]
مستند حکم فقیهان در موارد تبدیل معابد یهود و نصارا به مسجد، علاوه بر اطلاقات و عموماتی که دلالت می کنند کلیه مکان ها «بجز آنچه استثنا شده»، صلاحیت مسجد شدن را دارند، حدیث صحیحی است که نقل شده است: «شخصی به نام عیص می گوید: از امام صادق (ع) در مورد معابد یهود و نصارا سؤال کردم که آیا ویران نمودن آنها به قصد بنای مسجد، جایز است؟ امام (ع) فرمود: بلی».[3]
برخی از فقیهان تصریح کرده اند از آنجا که جهت وقف این مکان ها، عبادت بوده، تبدیل آنها تنها به مسجد جایز است و قرار دادن آن در مِلک شخصی جایز نیست.[4]
اینک به دو استفتا و پاسخ آن در همین مورد اشاره می شود:
سؤال: چند سال قبل کلیمیان خرم آباد به اسرائیل مهاجرت نمودند. در حال حاضر فقط دو خانوار از آنها باقی است و کنیسه ای از کلیمیان باقی مانده که به علت عدم استفاده به واسطه نبودن یهودی ها تدریجاً مخروبه گردیده و اکنون محل تجمع معتادین شده است، تکلیف چیست؟
جواب: معابد مذکوره در حکم مساجد مسلمانان است. مؤمنان آنجا را مسجد قرار دهند و احکام مسجد برآنها جاری می شود.[5]
سؤال: امکنهای که مسلمانان از مسیحیها می خرند، مثل حمام و کلیسا، بالتبع مِلک مسلمانان می شود، آیا می توانند مورد استفاده قرار دهند یا نه؟
جواب: استفاده (شخصی) از حمام مانعی ندارد ولی کلیسا را مسجد کنند و نماز در آن بی اشکال است.[6]
[1]. دار الحرب سرزمینی است که ساکنان آن کافر بوده و به جنگ بر علیه مسلمانان اقدام نمایند.
[2]. نجفى، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، محقق و مصحح: قوچانى، عباس – آخوندى، على، ج 14، ص 136.
[3]. كلينى، محمد بن يعقوب، كافی، محقق و مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ج 3، ص 368.
[4]. برای ملاحظه تفصیل این مطلب، ر ک: جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 14، ص 132 – 137.
[5]. موسوی گلپايگانى، سيد محمد رضا، مجمع المسائل، محقق و مصحح: كريمى جهرمى، على، ثابتى همدانی، على و نيرى همدانى، علی، ج 1، ص 155، س 109.
[6]. همان، ص 157، س 115.