کپی شد
تبحّر میرزا مهدی اصفهانی در فلسفه و عرفان
مرحوم میرزا از نظر تدریس معقول، رتبه اول را داشت و در این زمینه کمنظیر بود. در چنین فضایی که نوع طلبهها و فضلای مشهد، فلسفه و عرفان میخواندند و آنرا مانند وحی منزل میدانستند، آقا میرزا مهدی اصفهانی به مشهد آمد و معارف تدریس نمود. در نجف تدریس فلسفه و مبانی عرفان را داشت ولی در مشهد به نقد مبانی فلسفه و عرفان پرداخت. البته میرزا در بدو ورود به مشهد فلسفه را تدریس میکند تا نشان بدهد در فلسفه تا چه اندازه استاد است و تبحر دارد. در واقع در برههای از زمان درس آقابزرگ حکیم تعطیل میشود. میرزا مهدی اصفهانی در ابتدا با اثبات اشراف و احاطه کامل خود بر مبانی فلسفه و عرفان، به تدریج به نقد این مبانی میپردازد.
فضلای مشهد پای درس میرزا مهدی میرفتند تا محتوای تدریس ایشان را نقد کنند، بلکه از میدان بیرون برود. شاگردان آقابزرگ؛ مانند شیخ محمود حلبی، غلامحسین بادکوبهای، شیخ علی محدث خراسانی، شیخ هاشم قزوینی به درس میرزا مهدی اصفهانی میروند. رفته رفته متوجه میشوند که میرزا مهدی به مبانی فلسفه مسلّط است و اشراف کامل دارد و نقدی که به ادله عقلی و نقلی میکند، وارد است؛ لذا این افراد هم از مبانی فلسفه و عرفان فاصله میگیرند و خودشان مروج مبانی میرزا مهدی اصفهانی میشوند. به این ترتیب اساتید و فضلای مشهد مرید میرزا مهدی اصفهانی و نقاد فلسفه و عرفان میشوند. شیخ غلامحسین محامی، شیخ هادی کدکنی، شیخ محمود حلبی، میرزا علیاکبر نوقانی، شیخ هاشم قزوینی و …، که از اساتید مطرح فلسفه بودند، نقاد مبانی فلسفه میشوند. پس آرام آرم بهطور طبیعی جو علمی حوزه علمیه مشهد از روی علم و آگاهی مبانی فلسفه و عرفان را ترک میکند.[1]
مرحوم میرزا نه تنها در فقه و اصول مجتهد و صاحب نظر و در اوج فقاهت بود، بلکه در فلسفه و عرفان نیز تسلط و تبحر خاصی داشت.[2]
[1]. طالبیان شریف، حسن، مجله حریم امام، سال هفتم، شماره 343، ص 20.
[2]. مهدوی دامغانی، احمد، همان، ص 15.