searchicon

کپی شد

تاریخ زندگی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)

پیامبر اسلام در سالی که ابرهه با لشکریانش[1] به خانۀ خدا حمله کردند متولد شد، در 40 سالگی از طرف خداوند متعال در حالی که در غار حراء مشغول عبادت بود، به پیامبری مبعوث شد.

آن حضرت نخست، دعوتش را به طور مخفیانه آغاز نموده و دعوت آشکارش را به امر خداوند از نزدیکانش شروع نموده است.[2] دعوت آن حضرت در مکه 13 سال به طول انجامید تا این که از جانب فرشتۀ وحی الاهی به توطئۀ قتلشان از طرف مشرکین پی بردند و نهایتاً به یثرب (مدینة النبی) مهاجرت نمودند.

هجرت آن حضرت به مدینه با تشکیل حکومت اسلامی در آن شهر همراه بود. اسلام کم کم رشد نمود و به شهرهای اطراف از جمله مکه نفوذ نمود.

آخرین مرحلۀ رسالت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) معرفی جانشین از جانب خداوند بود، آن حضرت بعد از این که در حجة الوداع امام علی (علیه السلام) را به جانشینی خود انتخاب نمودند، در 28 صفر سال 11 قمری رحلت نموده و به سوی محبوبشان شتافتند.

بر اساس اخبار وارده، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرموده بودند: هر پیامبری که از دنیا می رود در همان مکانی که قبض روح شده مدفون می شود.[3] بنابراین، آن حضرت در یکی از اطاق های منزلش، در شهر مدینه که در همان مکان از دنیا رفتند، به خاک سپرده شدند.‏ [4]هم اکنون مرقد شریف آن حضرت چسبیده به مسجد النبی و جزو آن مسجد است.

 


[1]. آن سال به “عام الفیل” شهرت یافته است و اتفاقات مهمی در آن سال رخ داده که جهت اطلاع به کتاب‌های تاریخی مراجعه نمایید.

[2]. شعراء، 214.

[3]. ابن سعد الزهری، محمد، الطبقات ‏الكبرى، ج ‏2، ص223 و 224، چاپ اول، دارصادر، بیروت، 1968م.

[4]. همان.