searchicon

کپی شد

تاریخ تأسیس فرقه شیطان پرستی

بعد از رنسانس[1] و برداشته شدن سلطه‏ کلیسای کاتولیک در تصمیم‌گیری‌‏های فرهنگی و دینی، حرکت‌‏های شبه مکتبی و انحرافی، کم‌کم در غرب شکل گرفت، به گونه‌‏ای که راه را برای فرقه‌‏های ضد دینی؛ مانند شیطان‌پرستی باز نمود. شیطان‌پرستی مدرن[2] از نیمه قرن 16 میلادی آغاز شد، تا این که در قرن ۱۹ میلادی، اشراف انگلستان که عضو گروه فراماسونری[3] بودند، به رهبری «سر فرانسیس دش وود»، گروه شیطان‌پرستان به نام «باشگاه آتش جهنم» را در شهر لندن تأسیس نمودند. از آن پس، لندن، مرکز اصلی شیطان‌پرستان مدرن در اروپا شد. در قرن بیستم، این روند شیطانی، به وسیله «آلیستر کرولی» ادامه یافت، تا این‌که در سال ۱۹66 میلادی، «آنتوان لاوی» با تأسیس «کلیسای شیطان» در آمریکا، خود را به عنوان پاپِ کلیسای شیطان معرفی کرده و شیطان‌پرستی را وارد مرحله جدیدی نمود.[4]

 


[1]. دوره احیاء و تجدد در ادبیات، صنایع و علوم اروپا در اواخر قرن 15 و اوایل قرن 16 میلادی. ر.ک: سایت جس جو، فرهنگ معین.

[2]. شیطان پرستی، چند دوره را پشت سر گذاشته است که یکی از آنها شیطان پرستی مدرن است. شیطان پرستی مدرن، ریشه در ادوار گذشته این تفکر داشته و آموزه ها و آیین های آن را در خود جای داده است و از جهت نسبتی که با نهاد سیاست و اقتصاد برقرار کرده از صور پیشین شیطان گرایی متمایز می شود. ر.ک: مظاهری سیف، حمید رضا، معنویت های ساختگی: نگاهی تاریخی به پدیده شیطان پرستی، فصلنامه رشد (آموزش قرآن)، شماره 30، ص 46.

[3]. شبکه های وسیعی از جمعیت اخوت پنهانی در سراسر جهان که خود را معتقد به قدرتی ماورای طبیعی، کتابی آسمانی، اطاعت از قانون کشور، برادری جهانی، آزادی و بردباری فکری می دانند، ولی به خاطر مشهور بودن به توطئه، جاسوسی و زد و بند سیاسی، در اغلب کشورها غیرقانونی شناخته شده اند. نظر به این که کلمه «فراماسون» فرانسوی و «فرامیسن» انگلیسی، از لحاظ لفظی و معنوی، با کلمه «فراموشی» رابطه دارد، در ایران این انجمن را «فراموشخانه» نامیده اند. ر.ک: سایت جس جو، فرهنگ معین.

[4]. ر.ک: نگارش، حمید، فرقه های نو ظهور (1) شیطان پرستی، نشریه مربیان، شماره 38، ص 71 و 72؛ مظاهری سیف، حمید رضا و شریفی دوست، حمزه، نگاهی متفاوت به شیطان گرایی، ص 76- 79.