searchicon

کپی شد

تاریخچه و پیشینه ارز دیجیتال

ریشه‌های ارز دیجیتالی (پول الکترونیکی)، به ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه ۹۰ میلادی توسط دیوید چاوم برمی‌گردد. دیجی‌کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده‌بود، بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به‌وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.

یکی از اولین ای-گلدها[1] با پشتوانه طلا در سال ۱۹۹۶ میلادی ایجاد شد. یکی از پول‌های دیجیتال مطرح دیگر؛ لیبرتی رزرو (Liberty Reserve) بود که در سال ۲۰۰۶ میلادی به‌وجود آمد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا پول دلار یا یوروی خود را به رزرو آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه با دستمزد ۱٪ بین یکدیگر رد و بدل کنند. هر دوی این سرویس‌ها متمرکز بوده و برای استفاده در پول‌شویی شهرت داشتند. همین امر سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل کند و علاقه به استفاده مجدد از پول‌های دیجیتال را افزایش دهد. این امر با معرفی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ میلادی همراه بود که آن را به بزرگ‌ترین و موردِ قبول‌ترین پول دیجیتال تبدیل کرد. از جمله نقاط قوت بیت‌کوین در برابر سایر نمونه‌های پیشین، استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده بود. هم‌چنین بیت کوین یک راه جدیدی را در پیش روی افراد قرار داده تا بدون واسطه، دارایی‌های خود را مبادله نمایند.[2]

 

[1]. ائی گلد (به انگلیسی: E-gold) یک واحد پول طلای دیجیتال بود؛ که تحت عنوان شرکت طلا و نقره ریسرو زیرنظر ای گلد با مسئولیت محدود فعالیت می‌کرد. این شرکت به کاربران خود این امکان را می‌داد که یک حساب در وب سایت آن‌ها برحسب گرم طلا (یا هر فلز با ارزش دیگری) باز کنند ونیز توانایی انتقال سریع از ارزش به دیگر حساب‌های ای گلد را می‌داد. ویکی پدیا.

[2]. ویکی پدیا، «پول الکترونیکی».