searchicon

کپی شد

بیت کوین (Bitcoin)

«بیت کوین»، یک پول مجازی رمز‌نگاری شده غیرمتمرکز است که تراکنش‌های آن به صورت همتا به همتا و بدون واسطه انجام می‌شود. در این رمز ارزها نیازی به عامل واسط متمرکزی؛ هم‌چون بانک یا مؤسسات مالی نیست. بیت‌کوین؛ نخستین رمز ارزی است که در دنیا ایجاد شده است. این رمز ارز بر مبنای مخفی نگه داشتن هویت کاربران عمل می‌کند، که برای اولین بار در ژانویه سال 2009 میلادی، با خلاقیت یک برنامه‌نویس کامپیوتر با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» پدید آمد. اختراع او یک منبع باز (کد رایانه‌ای کنترل کننده، برای انظار عمومی باز است)، همتا به همتا (معاملات به واسطه شخص ثالث؛ مانند پی‌پال[1] یا ویزا نیاز ندارند)، و ارز دیجیتالی (الکترونیکی و فاقد نمود فیزیکی) می‌باشد.[2]

ارز دیجیتال بیت کوین، ترکیبی بود از خلاقیت، پشت سر گذاشتن موانع قانونی و کنار زدن واسطه‌ها در امور مالی و بانکی مختلف که تراکنش‌های مالی را در سطحی بین‌المللی مقدور می‌ساخت؛ به همین خاطر در مدت کوتاه ظهورش توانست توجه زیادی را به سمت خود جلب کند. بیت کوین با رسیدن قیمتش به ۱۳ هزار دلار در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، به شهرت و شکوفایی زیادی رسید.[3]

مزایای بیت کوین

بیت کوین مزایایی دارد که عبارتند از:

  1. دیجیتالی بودن:

«Bitcoin» یک ارز کاملا مجازی است که معادل فیزیکی ندارد؛ به همین دلیل برای ذخیره‌ آن به فضای خاصی نیاز نیست.

  1. شفافیت:

تمام تراکنش‌های این رمزارز در دفترکلی که همه به اطلاعات آن دسترسی دارند ثبت می‌شود. هر کیف‌ پول یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی دارد. کلید عمومی در تراکنش‌های ثبت شده قابل مشاهده است. با مراجعه به دفترکل مرکزی می‌توان میزان دارایی را مشاهده کرد.

  1. امنیت بالا:

این رمزارز روی شبکه بلاک‌چین که با استفاده از پروتکل‌هایی خاص، امنیت آن تضمین می‌شود کار می‌کند. نودها (چه نودهای معمولی و چه ماینرها) با پیروی از یک سری دستورات خاص به تأیید یا رد تراکنش می‌پردازند. هم‌چنین نودهای استخراج‌کننده یا ماینر، نقش اساسی در امنیت شبکه‌ دارند.

  1. غیرمتمرکز بودن:

بر خلاف ارزهای فیات رایج در کشورها، ارز دیجیتال، تحت نظارت هیچ سازمان یا دولتی نیست. می‌توان این ویژگی را به طور همزمان، نقطه قوت و ضعف آن به شمار آورد؛ چون به دلیل نبود نظارت بر این سیستم، گزینه‌ای مناسب برای کلاه‌برداری به شمار می‌رود؛ کما این‌که تا به امروز بارها این اتفاق افتاده است.

  1. سرعت بالا و کارمزد کم:

نقل و انتقال دارایی توسط این رمزارز در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. این در حالی است که اگر تجار بخواهند به صورت بین‌المللی نقل و انتقالات مالی داشته باشند، باید چند روز منتظر بمانند. گذشته از این، کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال، بسیار کمتر از انتقال ارزهای فیات است، البته با افزایش سختی شبکه، کارمزد ارزهای رمزنگاری شده هم روندی صعودی به خود گرفته است.

  1. تضمین انجام تراکنش:

تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه‌ بیت‌ کوین به هیچ عنوان لغو نمی‌شوند؛ به همین دلیل اگر شما رمزارز خود را اشتباها به شخصی که نمی‌شناسید بفرستید، دیگر امکان برگشت ارزهای دیجیتالی شما وجود ندارد، ولی اگر فرد را بشناسید تنها با ارسال مجدد فرد، ارزهای شما بازگردانده می‌شوند. این ویژگی برای تضمین انجام تراکنش به شبکه اضافه شده است. به این ترتیب، گیرنده به هیچ عنوان نمی‌تواند ادعا کند که رمزارزها را دریافت نکرده است.

  1. ذخیره سرد:

یکی از مزایای اصلی «Bitcoin»، این است که می‌توان آن را در حالت آفلاین هم در یک سخت‌افزار امن ذخیره کرد. به این حالت، «ذخیره سرد» گفته می‌شود. با وجود ذخیره سرد، امکان به سرقت رفتن رمزارزها به صفر می‌رسد. ذخیره سرد، در مقابل «ذخیره گرم» قرار دارد. ذخیره گرم، نوعی ذخیره‌سازی است که طی آن، داده‌ها روی سطح اینترنت ذخیره می‌شوند و در نتیجه، امکان به سرقت رفتن آن به وجود می‌آید.[4]

 

[1]. پول دیجیتالی پی‌پال، یک پول مجازی متمرکز بوده که تحت نظارت و مدیریت شرکتی با همین نام انتشار یافته است. در پول‌های دیجیتالی متمرکز، پول انتشار یافته توسط ارزهای سنتی و به طور معمول یکی از ارزهای پرقدرت و باثبات پشتیبانی می‌شود؛ برای مثال، پشتوانه پی‌پال دلار است. سایت نور مگز، «ظهور و گسترش پول دیجیتالی (بیت کوین) فرصت‌ها و تهدیدها»، امنیت اقتصادی، شماره 45، ص 75.

[2]. شعبانی، امیر محسن/ محسنی دهکلانی، محمد/ابراهیمی، سعید، «بررسی تطبیقی قانونی سازی بیت کوین»، پژوهش‌نامه حقوق تطبیقی، دوره چهارم، شماره 5، ص 211.

[3]. سایت خانه سرمایه، «بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟ به همراه قیمت و نمودار لحظه ای آن».

[4]. همان.