کپی شد
بیان پیشینه مفهوم اصطلاحی و سیر تاریخی قم
درباره قدمت تاریخی قم و بنای آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که این شهر پیش از دوره اسلامی وجود داشته و بعضی هم میگویند که شهر قم بعد از اسلام بنا گردیده است.
نویسندگانی اسلامی مانند یاقوت حمَوی[1] و ابوالفداء[2] گفته اند: «قم شهری جدید و اسلامی است که اثری از ایرانیان در آن یافت نمیشود».
امّا در مقابل اینها، نویسندگان دیگری پیشینه تاریخی قم را مربوط به قبل از اسلام می دانند و دلایلی هم در دست است که ادعای آنها را ثابت می کند. اینک به بعضی از آنها اشاره می شود:
1. بلاذری از نویسندگان اسلامی در قرن سوّم، می نویسد: «صحیح ترین خبرها این است که ابو موسی اشعری در سال 23 ق قم و کاشان را فتح کرد».[3] بنابراین شهر قمی وجود داشته که ابوموسی آن را فتح کرده است.
2. یعقوبی از نویسندگان بزرگ قرن سوّم، قم را از جمله شهرهای عصر ساسانی نام بردهاست.[4]
3. ثعالبی می نویسد: خسرو پرویز از رَیدَک پرسید: مرا از بوی بهشت خبر ده، رَیدَک از چند چیز خوشبو از جمله، زعفران قم نام برد.[5]
4. دینوری می گوید: انوشیروان، کشور را چهار قسمت کرد و شهر قم، از جمله شهرهای قسمت دوّم بود.[6]
5. همچنین گفته شده وقتی که اشعریان در اواخر قرن اوّل هجری به قم آمدند، آتشکده قم را خراب کردند و به جای آن مسجدی بنا کردند. پس نتیجه گرفته می شود که قبل از اسلام در این سرزمین کسانی بودند که به آتشکده می رفتند.[7]
باستان شناسانی مانند «گریشمن» کناره های غربی ایران (قم، کاشان، ساوه) را از نخستین و قدیمی ترین مناطقی می دانند که جماعات اولیه انسانی در آن استقرار یافته و تمدنهای اولیه را پی ریزی کرده اند. در این صورت قدمت قم و نواحی پیرامون آن به چند هزار سال پیش می رسد.[8]
[1]. حموی، یاقوت، معجم البلدان، ج 4، ص 397.
[2]. ابوالفداء، اسماعیل بن علی، تقویم البلدان، ص 409.
[3]. بلاذری، احمد بن يحيى، فتوح البلدان، ص 304.
[4]. یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، ج 1، ص 144.
[5]. ثَعالِبی، عبدالملک بن محمد، غرر اخبار ملوک الفرس و سيرهم، ص 709.
[6]. احمد بن داود، دينورى، اخبار الطوال، تحقيق: عامر، عبد المنعم، ص 67.
[7]. فقیهی، علی اصغر، تاريخ مذهبى قم، ص 117.
[8]. دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «شهر قم در تاریخ»، شماره ۳۹.