searchicon

کپی شد

بقعه‌های قبرستان بقیع

به تدریج بر روی برخی از قبور بقیع، گنبدها و نشانه‌هایی ساخته شد. ابن شبه به گزارش از ابن زباله از وجود مسجدی بر قبر عباس بن عبدالمطلب و امامان شیعه خبر می‌دهد.[1]  سفرنامه‌نویسانی چون ابن جبیر،[2] و ابن بطوطه[3] نیز از این آثار یاد کرده‌اند. از جمله این گنبدها و نشانه‌ها می‌توان به گنبدی بر قبور امامان چهارگانه: و نیز سنگی بر قبر فاطمه بنت اسد و امامان بقیع با عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم الحمد للَّه مُبِید الامم و محیی الرمم هذا قبر فاطمة بنت رسول الله (صلی الله علیه و سلم) سیدة نساء العالمین و قبر الحسن بن علی بن ابی‌طالب و علی بن الحسین بن علی بن ابی‌طالب و محمد بن علی و جعفر بن محمد رضی الله عنهم‌»[4] و نیز گنبد قبرهای عثمان بن عفان،[5] عقیل بن ابی‌طالب،[6] قبور همسران پیامبر،[7] عبدالله بن جعفر طیار،[8] ابراهیم فرزند رسول خدا[9] و همچنین گنبد قبر امیر چوپان از امیران ایلخانی[10] اشاره کرد.

 

[1]. نمیری بصری، عمر بن شبه، تاریخ المدینه، ج۱، ص ۱۲۷.

[2]. ابن جبیر، محمد بن أحمد، رحلة ابن جبیر، ص ۱۵۵.

[3]. ابن بطوطه، محمد بن عبد الله، رحلة ابن بطوطه، ج۱، ص ۳۶۰-۳۶۱.

[4]. مسعودی، ابی‌الحسن بن علی، مروج الذهب، ج۳، ص۲۸۵؛ مسعودی، علی بن حسین، التنبیه و الاشراف، ص ۲۶۰.

[5]. منقری، نصر بن مزاحم، وفاء الوفاء، ج ۳، ص ۱۰۲.

[6]. همان، ص ۱۰۰.

[7]. همان، ص ۱۰۰-۱۰۱.

[8]. همان، ص ۸۲ و ۱۰۱.

[9]. همان، ص ۱۰۱-۱۰۲.

[10] . همان، ص ۱۰۰.