کپی شد
برزخ و زندگی برزخی
1. برزخ، توقف گاهی بین دنیا و آخرت
دلیل عقلی، آیات و روایات همگی گواهی میدهند که با مرگ انسان روح او از بین نمیرود، بلکه روح انسان برای خودش اصالت و استقلال دارد. در قرآن عوارض و آفات به جسم انسانها نسبت داده شده است، نه روح او.
اما این که این روح پس از مرگ در کجاست و چه حالی دارد، باید پاسخش را در آیات و روایات پیدا کرد. قرآن در این باره میفرماید: “و از پی آنان تا روزی که مبعوث شوند، فاصلهای (برزخ) است”.[1] مراد از عالم برزخ، عالم قبر است؛ عالمی که انسان در آن یک نوع زندگی خاصی تا قیامت دارد. این حقیقت را در آیات و روایات بسیاری از شیعه و سنی میتوان مشاهده کرد.[2]
موجودات عالم برزخ مادی نیستند، اما در عین حال از برخی ویژگیهای مادیات بیبهره نیستند؛[3] مثلاً دارای شکل، صورت، زمان و مکان و … هستند و حالات متفاوتی؛ مانند سختی، راحتی، شادی و نگرانی و … را میتوانند درک کنند.[4]
توجه به این امر لازم است که وقتی گفته میشود برزخ ماده ندارد، نباید پنداشت که لذات برزخ خیالی است و وهم و سرابی بیش نیست و هیچ گونه وجودی در خارج ندارند؛ چراکه وجود برزخی هرچند مادی نیست، اما برخی لوازم ماده را دارد.[5]
برای درک بهتر، توجه به این نکته مفید است که انسان دارای دو بدن است: بدن سبک (مثالی) و بدن سنگین. بدن سنگین همین بدن موجود ما است که به خوراک و پوشاک و … نیاز دارد و بدن سبک بدنی است که در عالم برزخ داریم. ما در عالم برزخ و قبر با این بدن سبک خود زندگی خواهیم کرد، تا این که روز قیامت به سر رسد و دوباره از ذرات پوسیده و پراکنده بدن ما بدن سنگین تشکیل شود و روح بدان برگردد.[6] این بدن هرچند مانند بدن سنگین ما مادی نیست؛ اما همان گونه که در خواب بدن سبک ما شکل ظاهریاش مانند بدن مادی است و حالات متفاوت را میتواند درک کند، در برزخ نیز همین ویژگی را دارد. به گفته روایات نیز انسان در برزخ با صورتی مانند صورت دنیایی و با کالبدی مانند کالبد دنیاییاش حاضر است و زندگی میکند.[7]
2. حالات برزخیان
همان طور که انسان در عالم خواب با کابوسی بد زجر میکشد و با خوابی خوب شاد میگردد، برزخیان نیز در عالم برزخ یا در عذاب و یا در راحتی به سر میبرند. برخی از اعمال؛ مانند سبک شمردن نماز و یاری نکردن مظلومان و … سبب عذاب برزخی میشود. همچنین برخی از اعمال مانند؛ شهادت در راه خدا و تبلیغ دین و آگاه نمودن مردم نیز سبب رفاه و سعادت برزخی میشود.[8]
گذشته از کفار برخی از مؤمنان نیز در برزخ دچار عذاب میشوند تا در روز قیامت از هر جهت پاک باشند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: “فشار قبر برای افراد با ایمان، کفاره گناه اسراف و ضایع کردن نعمتهایی است که در دست داشته است”.[9]
برزخیان به سه گروه تقسیم میشوند که هر کدام در جایی به سر میبرند: گروه مؤمنان، گروه کافران و گروه مستضعفان.[10] در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که ارواح مؤمنان در حجرههایی از بهشت برزخی و ارواح کفار در حجرههایی از آتش به سر میبرند.[11] در روایتی دیگر نیز آمده است که ارواح کسانی که از مستضعفان هستند، در قبرهایشان نگه داشته میشوند و از آن جا بویی و رایحهای از بهشت به آنها میرسد.[12]
البته، در روایات دیگری نیز گفته شده است که ارواح مؤمنان به وادی السلام میروند.[13] یا این که در شبهای جمعه به نزد صخرهای در بیت المقدس میروند،[14] که اینها تنافی با حدیث قبلی ندارد؛ چرا که ممکن است همۀ اینها در واقع یک جا باشند، یا این که ارواح مؤمنان برخی از اوقات در جایی و برخی از اوقات در جایی دیگر باشند.[15]
ارواح کفار نیز بنا به نقل روایات در حجرههایی از آتش یا در سرزمین حضرموت در پشت یمن و یا در وادی برهوت هستند.[16]
اما ارواح مستضعفان فکری در قبورشان تا روز قیامت میمانند و اگر اعمال صالحی داشته باشند، روزنهای از بهشت به سوی قبر آنها باز میشود و از آن بهرهمند میشوند.[17]
1. آگاهی روح پس از مرگ، سؤال 991 (سایت: 1059).
2. مرگ و آگاهی پس از آن، سؤال 170 (سایت: 1245).
[1] مؤمنون، 100.
[2] طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه، محمد باقر موسوی همدانی، ج 15، ص 97، دفتر انتشارات اسلامی.
[3] طباطبایی، محمد حسین، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیقات صادق لاریجانی، ص 77 – 78، انتشارات الزهرا.
[4] قاسمی، علی محمد، برزخ؛ پژوهشی قرآنی و روایی، ص 16، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول.
[5] طباطبایی، محمد حسین، حیات پس از مرگ، ص 32 – 33، انتشارات نور فاطمه، تهران، 1361.
[6] قرائتی، محسن، اصول عقاید، ص 584.
[7] علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 6، ص 244 – 245، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1362.
[8] برای اطلاع از دیگر گناهانی که سبب عذاب برزخی یا اعمالی که سبب برطرف شدن این عذاب میشود ر. ک. به: قرائتی، محسن، اصول عقاید، ص 590 – 596.
[9] بحار الانوار، ج 6، ص 169.
[10] مستضعفان در این جا منظور مستضعفان فکری است نه مالی؛ یعنی کسانی که خواستهاند بفهمند و عمل کنند، ولی توان فکری آن را نداشتهاند. مانند دیوانگان و … . ر. ک. به: مظاهری، محمد، انسان و عالم برزخ، ص 58 – 64، مؤسسه انتشارات نبوی.
[11] بحار الانوار، ج 6، ص 234.
[12] کلینی، کافی، ج 3، ص 246.
[13] همان، ج 3، ص 243.
[14] بحار الانوار، ج 6، ص 286.
[15] انسان و عالم برزخ، ص 55، مؤسسه انتشارات نبوی، تهران، 1375.
[16] کافی، ج 3، ص 246.
[17] همان.