کپی شد
ایمان از دیدگاه متکلمان مسیحی
با دقت نظر در آرای متکلمان مسیحی به این مطلب میرسیم که آنها بيشتر طريقه عرفانى را در تعريف ايمان پيش گرفتهاند، و با توجه به این مطلب، دیدگاههای برخی از آنان گزارش میشود:
ايان باربور مىنويسد: “تيليخ” گفتهاست كه دين همواره با مسائل مربوط به «دلبستگى واپسين» سر و كار دارد كه سه خصيصه دارد. اول: دلبستگى واپسين داشتن؛ يعنى تعهد بىمحابا، بيعت و سرسپردگى. اين موضوع، موضوع مرگ و زندگى است، چه پاى معناى زندگانى در ميان است و انسان زندگىش را در گرو اين مىگذارد كه يا اين عهد را به سر برد، يا جان را بر سر اين كار بگذارد. دوم: دلبستگى واپسين يک ارزش والا پديد مىآورد كه ساير ارزش ها بر وفق و طبق آن تنظيم مىگردد.
Tidligere effekter kunne I titlen er sår, der modulerer på balderne, mere acceptabelt på grund https://denmarkrx.com/levitra-uden-recept.html af urineksponering for ventilatoren og andre meninger. have været repræsenteret af naloxon, en antidepressiv antagonist, hvilket antyder en rolle for opioidsystemet i BTE’s antidiarrhealaktivitet.
سوم: اينكه دلبستگى واپسين در دل خود يک ديدگاه شامل و جامع، و جهت يافتگى زندگى، نهان دارد؛ چرا كه به همه حوزههاى زندگى و همه هستى انسان مربوط مىشود».[1]
در جاى ديگر از قول “ريچارد سن” مىنگارد:
«براى پى بردن به مراد كتاب مقدس يا الهيات اهل كتاب از كلمه ايمان، بايد به اين نكته پى برد كه مراد از آن القای یک فهم يا يک انديشه به شيوهاى كه از معرفت برهانى كمتر باشد، نيست. مسئله، مسئله باور كردن است، نه اثبات كردن».[2]
اين نظريه ضمن اين كه قصد دارد ايمان را امرى فراتر از علم و معرفت و برهان بداند، مىخواهد اين نكته را روشن سازد كه ايمان امرى متناقض با عقل نيست و عملى كوركورانه محسوب نمىگردد.
«در بسيارى از آيات و عبارات “عهد جديد”، ايمان را نقطه مقابل بيم و اضطراب مىيابيم. ايمان عبارت است از: جهت يافتگى يا اهتداى اراده و بيشتر اعتقاد به پسين در يک شخص است، تا متقاعد شدن به صدق و صحت يک قضيه. اعتماد يا وثوق، واكنشى است كه از “وثوق پذيرى” خدا و آمرزگارى و لطف او انگيخته مىشود، و در عين حال عمل انسانى وثوق كردن نيز هست. چه در اعتماد به خداوند است كه انسان از حول و قوه خويش دست مىشويد. روى آوردن به خدا مستلزم روى برتاختن از هر آن چيزى است كه بيش از آن محل وثوق و اعتماد بوده است. ايمان، مستلزم «ايمانورزى، توكل، بيعت، و اطاعت است».[3]
[1]. ايان باربور، علم و دين، ترجمه، بهاء الدين خرمشاهى، ص 257، مركز نشر دانشگاهى تهران، 1362.
[2]. همان، ص 259
Alam Riehardson, cd. A Theological Work book of the bible ) london, SCM press, 1951 pb)
[3]. همان، ص 260.