searchicon

کپی شد

اولین نماز عید قربان

بر اساس گزارش‌های تاریخی، اولین نماز عید قربان در سال دوم هجری انجام شد. در این زمینه به یک گزارش تاریخی پیرامون نماز عید قربان اشاره می‌کنیم:

در جریان جنگ بنی قینقاع، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)، ابو لبابه را به عنوان جانشین خود در مدینه تعیین نمود و پرچم را به دست حضرت حمزه؛ عموی بزرگوار خود داد و غنیمت را به پنج بخش تقسیم کرد که چهار قسم آن را بین اصحاب تقسیم نمود و یک بخش آن را خودش برداشت و بنابر قولی، این اولین خمسی بود که حضرت برداشت. سپس حضرت برگشت در حالی که عید قربان بود، به مصلی رفت و نماز عید را با مسلمانان به جا آورد و این اولین نماز عیدی بود که حضرت به جا آورد.[1]

نظر به این که این جریان پس از جنگ بنی قینقاع است و این جنگ در سال دوم هجری اتفاق افتاد،[2] بر این اساس، اولین نماز عید قربان در سال دوم هجری برگزار شد.


[1]. ابن اثیر، عزالدین، الكامل، ج ‏2،ص 138، «كان قد استخلف على المدينة أبا لبابة، و كان لواء رسول الله، صلّى الله عليه و سلّم، مع حمزة، و قسم الغنيمة بين أصحابه و خمسها، و كان أوّل خمس أخذه رسول الله، صلّى الله عليه و سلّم، في قول. ثمّ انصرف رسول الله، صلّى الله عليه و سلّم، و حضر الأضحى و خرج إلى المصلّى فصلّى بالمسلمين، و هي أوّل صلاة عيد صلّاها».

[2]. طبرسی، فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى، ص 80، «ثُمَّ كَانَتْ غَزْوَةُ بَنِي قَيْنُقَاعَ يَوْمَ السَّبْتِ لِنِصْفٍ مِنْ شَوَّالٍ عَلَى رَأْسِ عِشْرِينَ شَهْراً مِنَ الْهِجْرَةِ».‏