searchicon

کپی شد

اهميت استان قم و رشد جمعیت در آن

شهر قم به علت آن كه در مركز كشور قرار داشته، از گذشته تاكنون محل تلاقى و عبور جاده‌هاى سراسرى كشور بوده است. در قرون نخستين اسلامى اين جاده ها اهميت بيشترى يافتند و شهر جديد در محل تلاقى اين راه‌ها شكل گرفت.

با گذشت زمان و ايجاد امنيت و ثبات در منطقه، شهر قم داراى سیزده راه و دروازه اصلى و فرعى گرديد كه نشان دهنده اهميت ارتباطى شهر قم مى باشد. امروزه نيز شهر قم با نزديكى به مركز ثقل سياسى جغرافيايى كشور داراى اهميت بسيار است.

 قم يكى از استان هاى مهاجرپذير مى باشد.

عوامل مختلفی در رشد جمعیت استان قم تأثیر گذار است که برخی از آنها عبارتند است:

دارابودن موقعيت مذهبى، گسترش مراكز تحصيلات علوم دينى، نزديكى به پايتخت، افزايش زاد و ولد در سال هاى اخير، مهاجرت هاى خارجى افغانى ها، معاودين عراقى و محصلين علوم دينى كه از كشورهاى مختلف به قم آمده اند نيز بر رشد جمعيت دامن مى زند.

در اين استان حدود شش درصد به كار كشاورزى و چهل و چهار در صد در بخش خدمات و صنعت مشغول كار هستند.
اين استان به علت نزديكى به شهر تهران و راه هاى ارتباطى كشور و نزديک بودن به دو استان صنعتى، يعنى اراك و اصفهان بسيار مهم و با ارزش تلقى مى گردد. در اين استان، هم اكنون سی و دو معدن فعال كوچک و بزرگ مورد بهره‌بردارى قرار گرفته است كه مهم ترين اين معادن عبارت است: معادن سنگ ساختمانى، سنگ گچ و منگنز. همچنين معادن نفت و گاز در استان وجود دارد، ولى تاكنون مورد بهره‌بردارى قرار نگرفته است. سد مخزنى 15 خرداد نيز كه بر روى رودخانه قمرود در عباس آباد واقع در محور قم – دليجان ساخته شده است بر اهميت اين استان افزوده است .[1]

 [1] . برگرفته از سایت غدیر.