کپی شد
اهل حق و تناسخ و حلول
«تناسخ»، يعنى حلول روح از قالبى به قالب ديگر، كه در مذهب اهل حق، سنگ اساس عقايد ايشان است.
حلول ذات(روح) را «دونادون» میگويند. به عقيدۀ ايشان در تن هر كس ذرهاى از ذرات الهى موجود است و ظهور روحانى حق در صورت جسمانى پاكان و برگزيدگان، هميشه در گردش مىباشد، که آن را گردش مظهر به مظهر مینامند. در اين باره آنان معتقد به هفت جلوه پياپی هستند و مىگويند: هر بار خداوند حق تعالى با چندتن از فرشتگان مقرب خود، به صورت اتحاد در بدنهاى خاكى «حلول» مىنمايد، اين «حلول» به منزله لباس پوشيدن و كندن است، كه آن را به فارسى جامه و به تركى «دون» می گويند و این همان است كه در فلسفه برهمايى هندوئى، به لفظ «كارما» آمده است. چنان كه در كتاب «سرانجام» آمده است: «خداوند در ازل درون درى مىزيست، سپس براى نخستين بار تجسم يافت و به صورت شخصى به نام خداوندگار يا كردگار جهان مجسم شد و بار دوم به صورت على (ع) ظاهر گشت». در كتب مذهبى ايشان آمده است كه از رنج مرگ نهراسيد، باكى از مرگ نيست؛ زيرا مرگ آدمى، شبيه به پنهان شدن مرغابى زير آب است؛ يعنى در جايى پنهان مىشود و در جاى ديگر سر بر مىدارد. منظور از اين «تناسخ» و جاى به جاى شدن از بدنى به بدن ديگر رفتن، و پاک شدن آدمى از گناهان است. هرگاه خداوند به صورت بشر برجستهاى ظاهر شود، چهار فرشته كه آنها را چهار ملک میگويند، در ابدان ديگران تجسم مىپذيرد، همانطور كه خداوند در هفت صورت تجلى مىكند، فرشتگان نيز در هفت صورت تجلى مینمايند، چنان كه در كتاب عهد سلطان صهاک فرشتهاى به صورت سلمان و در عهد خداوندگار فرشتهاى به صورت بنيامين در آمد.
در كتاب «سرانجام» آمده است كه فرشتگان، صادر از خداوند هستند، نخستين ايشان از زير بغل خداوندگار، دومين آنها از دهان او، سومين آنها از نفسش، چهارمين از عروقش و پنجمين از نورش پیدا شد.
در كتاب ديگرى آمده است كه بنيامين از عرق خداوندگار پيدا شد و آن رمز تواضع و فروتنى است، داوود از نفس او، وى رمز خشم و غضب است، موسى از سبلتان[1] او، وى رمز رحمت است و رزبار از نبض او و او رمز احسان و نيكى است.[2]
[1].سبیل.
[2]. مشکور،محمد جواد،فرهنگ فرق اسلامی،ص87، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ چهارم، مشهد، ۱۳۸۴ش.