کپی شد
اهل بیت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)
اهل بیت، اصطلاحی قرآنی، حدیثی و کلامی، به معنای خانواده ی پیامبر گرامی اسلام (ص) است. این اصطلاح در این معنا تنها یک بار در قرآن کریم در آیه ی تطهیر؛ یعنی آیه ی 33 سوره ی احزاب به کار رفته است. «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»؛ «همانا خدا می خواهد آلودگی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند».
Med https://denmarkrx.com/viagra-super-active-uden-recept.html undtagelse af dem, der findes i Major, påvirker deres kliniske betydning af symptomerne stort set deres lykkelige potentiale.
و از این جهت متکلمان، محدثان و مفسران قرآن مجید، اصطلاح «اهل البیت» را که در قرآن مجید به کار رفته به مفهوم خاص به کار برده اند.
اما در این باره که این مفهوم خاص شامل چه کسانی می شود، میان مفسران، محدثان و متکلمان اختلاف نظر وجود دارد:
دیدگاه اهل سنت
برخی از مفسران اهل سنت اعتقاد دارند که به قرینه ی جمله های قبل و بعد که درباره ی همسران پیامبر اسلام (ص) است، این آیه تنها شامل همسران پیامبر (ص) می شود. اینان در تأیید این نظر، به روایتی از ابن عباس که عکرمه، مقاتل، ابن جبیر و ابن سائب آن را نقل کرده اند، استناد جسته اند و می نویسند: عکرمه در بازار فریاد می زد که اهل بیت پیامبر (ص) فقط همسران او هستند و من با هر کس که منکر این مسئله است، مباهله می کنم.[1]
برخی از مفسران اهل سنت و همه ی مفسران شیعه این نظر را مورد نقد قرار داده و گفته اند: اگر منظور از اهل بیت در این آیه فقط همسران پیامبر (ص) بود، مناسب بود که مانند عبارات قبل و بعد که خطاب به آنان به صورت جمع مؤنث است، در این آیه هم خداوند می فرمود: «انما یرید الله لیذهب عنکن الرجس اهل البیت و یطهرکن تطهیراً» در حالی که چنین نیست و خطاب در این آیه به صورت جمع مذکر (عنکم و یطهرکم) است و این نشان می دهد که دید گاه این گروه صحیح نیست.
اما استناد آنان به روایت نیز مورد تردید قرار گرفته است. از جمله ابوحیان غرناطی – که خود از اهل سنت است – می گوید: انتساب روایت به ابن عباس درست نیست. ابن کثیر نیز گفته است که اگر منظور از این روایت، آن باشد که شأن نزول آیه ی تطهیر، زنان پیامبرند، این سخن صحیح است، اما اگر منظور این است که مراد و مصداق آیه زنان پیامبر (ص) باشند و نه دیگران این سخن صحت ندارد، زیرا روایات فراوانی این نظر را رد می کند[2].
البته، همان طور که اشاره کردیم سخن ابن کثیر – در این که شأن نزول آیه ی تطهیر زنان پیامبرند -، هم صحیح نیست؛زیرا که اولاً: این نظر مخالف سیاق آیات است. ثانیاً: مخالف روایاتی است که خود به آنها اذعان نموده است.
گروه دیگری از مفسران اهل سنت، معتقدند که منظور از اهل بیت در آیه، همسران پیامبر (ص) و علی، فاطمه، حسن و حسین (ع) هستند.[3] گفتنی است که طرفداران این نظریه برای تأیید دیدگاه خود، به هیچ روایتی استناد نکرده اند.
بعضی از مفسران می گویند: ظاهراً آیه عام است و شامل همه ی خاندان پیامبر (ص) اعم از همسران و فرزندشان، نزدیکان، حتی غلامان و کنیزان پیامبر (ص) می گردد. ثعلبی می گوید: آیه ی تطهیر همه ی بنی هاشم یا مؤمنان بنی هاشم را نیز در بر می گیرد.[4] این نظریه نیز مبتنی بر هیچ روایتی نیست.
گروهی از مفسران اشاره کردند که شاید منظور از اهل بیت کسانی باشند که صدقه بر آنان حرام است. این نظریه بر حدیثی از زید بن ارقم مستند است که از او پرسیده شد، اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند. آیا زنان پیامبر (ص) نیز جزو آنان به شمار می روند؟ زید گفت: زنان نیز جزو اهل بیت اند، اما اهل بیت پیامبر (ص) کسانی هستند که صدقه بر آنان حرام است؛ یعنی آل علی (ع)، آل عقیل، آل جعفر و آل عباس.[5] به گفته ابوالفتوح رازی، این نظر، قولی شاذ و نادر است و مستندی ندارد.
دیدگاه شیعه
همه ی مفسران شیعه و بسیاری از مفسران اهل سنت – به استناد شواهد و قراین و روایات فراوانی از: پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و دیگر امامان (ع) و نیز ام سلمه، عایشه، ابوسعید خدری، ابن عباس و دیگر اصحاب، اعتقاد راسخ دارند که آیه ی تطهیر در شأن اصحاب کساء؛ یعنی حضرت محمد (ص)، علی ، فاطمه، حسن و حسین (ع) نازل شده است و منظور از اهل بیت، آنانند. و همسران در این معنی داخل نیستند هر چند از احترام متناسب با شان خود برخوردارند. این روایات برچند دسته اند که بخشی از آنها را از نظر میگذرانیم :
الف : روایاتی که از خود همسران پیامبر (ص) نقل شده
روایاتی از همسران پیامبر نقل شده که وقتی پیامبر (ص) سخن از این آیه شریفه میگفت ، ما از او سؤال کردیم که جزء آن هستیم فرمود : شما خوبید اما مشمول این آیه نیستید ! از آن جمله روایتی است که ثعلبی در تفسیر خود از ام سلمه نقل کرده که پیامبر (ص) در خانه خود بود که فاطمه (ع) پارچه ای نزد آن حضرت آورد ، پیامبر(ص) فرمود : همسر و دو فرزندانتحسن و حسین را صدا كن، آنها را آورد، سپس غذا خوردند بعد پيامبر (ص) عبايى بر آنها افكند و گفت:اللهم هؤلاء أهل بيتي و عترتى فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا: ” خداوندا اينها خاندان منند، پليدى را از آنها دور كن، و از هر آلودگى پاكشان گردان” و در اينجا آيه” إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ” نازل شد … من گفتم آيا من هم با شما هستم اى رسول خدا!، فرمود:” انك الى خير” ” تو بر خير و نيكى هستى” (اما در زمره اين گروه نيستى)[6].
و نیز ثعلبی خود از عایشه چنین نقل میکند: هنگامی که از او در باره جنگ جمل و دخالت او در آن جنگ ویرانگر سؤال کردند (با تاسف ) گفت: این یک تقدیر الهی بود ! ، و هنگامی که در باره علی (علیهالسلام) از او سؤال کردند چنین گفت: آیا از من در باره کسی سؤال میکنی که محبوبترین مردم نزد پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بود ، و از کسی میپرسی که همسر محبوبترین مردم نزد رسولخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بود ، من با چشم خود ، علی و فاطمه و حسن و حسین را دیدم که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) آنها را در زیر لباسی جمع کرده بود و فرمود : خداوندا ! اینها خاندان منند و حامیان من ، رجس را از آنها ببر و از آلودگیها پاکشان فرما ، من عرض کردم ای رسول خدا آیا من هم از آنها هستم ؟ فرمود : دور باش، تو بر خیر و نیکی هستی (اما جزء این جمع نمیباشی[7]. این گونه روایات با صراحت میگوید که همسران پیامبر (ص) جزء عنوان اهلبیت (ع) در این آیه نیستند .
ب: روایاتی که در مورد اهل کساء وارد شده
روایات بسیار فراوانی در مورد حدیث کساء به طور اجمال وارد شده که از همه آنها استفاده میشود ، پیامبر (ع)، علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) را فرا خواند – و یا به خدمت او آمدند – پیامبر (ص) عبائی بر آنها افکند ، و گفت : خداوندا ! اینها خاندان منند ، رجس و آلودگی را از آنها دور کن ، در این هنگام آیه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس نازل گردید .
دانشمند معروف حاکم حسکانی نیشابوری در شواهد التنزیل این روایات را به طرق متعدد از راویان مختلفی گرد آوری کرده است[8].
در اینجا این سؤال جلب توجه میکند که هدف از جمع کردن آنها در زیر کساء چه بوده ؟ گویا پیامبر (ص) میخواسته است کاملا آنها را مشخص کند و بگوید آیه فوق، تنها در باره این گروه است، مبادا کسی مخاطب را در این آیه تمام بیوتات پیامبر (ص) و همه کسانی که جزء خاندان او هستند بداند.
حتی در بعضی از روایات آمده است که پیامبر (ص) سه بار این جمله را تکرار کرد: خداوندا اهلبیت من اینها هستند پلیدی را از آنها دور کن”[9].
ج: روایات در مورد حضرت فاطمه
در روایات فراوان دیگری میخوانیم : بعد از نزول آیه فوق ، پیامبر (ص) مدت شش ماه، هنگامی که برای نماز صبح از کنار خانه فاطمه (ع) مىگذشت صدا مىزد:” هنگام نماز است اى اهل بيت!، خداوند مىخواهد پليدى را از شما اهل بيت دور كند و شما را پاك سازد”. اين حديث را” حاكم حسكانى” از” انس بن مالك” نقل كرده است [10]
در روایت دیگری که از ابو سعید خدری از پیامبر (ص) نقل شده میخوانیم : پیامبر این برنامه را تا هشتیا نه ماه ادامه داد.[11] حدیث فوق را ابن عباس نیز از پیامبر (ص) نقل کرده است.[12]
این نکته قابل توجه است که تکرار این مساله در مدت شش یا هشتیا نه ماه به طور مداوم در کنار خانه فاطمه (ع) برای این است که مطلب را کاملا مشخص کند تا در آینده تردیدی برای هیچکس باقی نماند که این آیه تنها در شان این گروه نازل شده است به خصوص اینکه تنها خانهای که در ورودی آن به مسجد پیامبر (ص) باز میشد (بعد از آنکه دستور داد درهای خانههای دیگران به سوی مسجد بسته شود) در خانه فاطمه(ع) بود و طبعا همیشه جمعی از مردم به هنگام نماز این سخن را در آنجا از پیامبر(ص) میشنیدند.
با اینحال جای تعجب است که بعضی از مفسران اصرار دارند که آیه مفهوم عامی دارد و همسران پیامبر (ص) نیز در آن وارد هستند ، هر چند اکثریت علمای اسلام اعم از شیعه و اهل سنت آن را محدود به این پنج تن میدانند .
قابل توجه اینکه عایشه همسر پیامبر (ص) که طبق گواهی روایات اسلامی در بازگو کردن فضائل خود و ریزهکاری های ارتباطش با پیامبر(ص) چیزی فروگذار نمیکرد اگر این آیه شامل او میشد قطعا در لابلای سخنانش به مناسبت هایى از آن سخن مىگفت در حالى كه هرگز چنين چيزى از او نقل نشده است.
د: روایات ابوسعید خدری
روایات متعددی از ابو سعید خدری صحابی معروف نقل شده که با صراحت گواهی میدهد این آیه تنها در باره همان پنج تن نازل شده است.[13]این روایات به قدری زیاد است که بعضی از محققین آن را متواتر میدانند .
از مجموع آنچه گفتیم چنین نتیجه میگیریم که منابع و راویان احادیثی که دلالت بر انحصار آیه به پنج تن میکند به قدری زیاد است که جای تردید در آن باقی نمیگذارد تا آنجا که در شرح احقاق الحق بیش از هفتاد منبع از منابع معروف اهل سنت گرد آوری شده ، و منابع شیعه در این زمینه از هزار هم میگذرد[14] نویسنده کتاب شواهد التنزیل که از علمای معروف برادران اهل سنت استبیش از 130 حدیث در این زمینه نقل کرده است[15] .
از همه اینها گذشته پارهای از همسران پیامبر (ص) در طول زندگی خود به کارهائی دست زدند که هرگز با مقام معصوم بودن سازگار نیست ، مانند ماجرای جنگ جمل که قیامی بود بر ضد امام وقت که سبب خونریزی فراوانی گردید و به گفته بعضی از مورخان تعداد کشتگان این جنگ به هفده هزار نفر بالغ میشد .بدون شک این ماجرا به هیچوجه قابل توجیه نیست و حتی میبینیم که خود عایشه نیز بعد از این حادثه ، اظهار ندامت میکند .
همچنین عیبجوئی کردن عایشه از حضرت خدیجه(س) که از بزرگترین و فداکارترین و با فضیلت ترین زنان اسلام است در تاریخ اسلام مشهور است ، این سخنان عایشه به قدری بر پیامبر (ص) ناگوار آمد که از شدت غضب مو بر تنش راستشد و فرمود : به خدا سوگند که هرگز همسری بهتر از او نداشتم ، او زمانی ایمان آورد که مردم کافر بودند و زمانی اموالش را در اختیار من گذاشت که مردم همه از من بریده بودند ! .[16]
[1] طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج22، ص 7.
[2] ابن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج5، ص452 – 453.
[3] فخرالرازی، تفسیر کبیر،ج 25، ص209؛ بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التأویل، ج 4، ص163، ابوحیان، البحر المحیط فی التفسیر، ج7، ص232.
[4] قرطبی، الجامع لاحکام القرآن،ج 14، ص183؛ آلوسی، روح المعانی، ج22، ص14.
[5] ابوحیان، البحر المحیط فی التفسیر ، ج7، ص 231 – 232.
[6] ” طبرسى” در” مجمع البيان” ذيل آيه مورد بحث- اين حديث به طرق ديگر نيز از” ام سلمه” به همين مضمون نيز نقل شده است (به” شواهد التنزيل” حاكم حسكانى جلد 2 صفحه 56 به بعد مراجعه شود).
[7]مجمع البیان ،ذیل آیه مورد بحث، قالت عایشه: تسئلنی عن احب الناس کان الی رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و زوج احب الناس ، کان الی رسول الله لقد رایت علیا و فاطمة و حسنا و حسینا علیهم السلام و جمع رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بثوب علیهم ثم قال : اللهم هؤلاء اهلبیتی و حامتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا ، قالت : فقلتیا رسول الله ! انا من اهلک قال تنحی فانک الی خیر !
[8] شواهد التنزیل جلد 2 صفحه 31 به بعد.
[9] در المنثور ذیل آیه مورد بحث،(اللهم هؤلاء اهلبیتی و خاصتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا)
[10] شواهد التنزیل جلد 2 صفحه 11. الصلاة يا اهل البيت! إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً.
[11] شواهد التنزیل جلد 2 صفحه 28 و 29.
[12] در المنثور ذیل آیه مورد بحث.
[13]شواهد التنزیل جلد 2 صفحه 25 (نزلت فی خمسة : فی رسول الله و علی و فاطمه و الحسن و الحسین (ع).
[14] احقاق الحق، جلد دوم و پاورقیهای آن
[15] شواهد التنزیل،جلد دوم از صفحه 10 تا 92
[16] استیعاب و صحیح بخاری و مسلم ،طبق نقل المراجعات صفحه 229 – نامه 72تفسیر نمونه، ج 17،از ص 298تا302.