searchicon

کپی شد

انگشتر شرف شمس

شرف یکی از اصطلاحات نجومی است. برخی از کسانی که در دانش نجوم فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفادۀ سعادت و نحوست کرده اند و برای آن اعتباراتی وضع کرده اند؛ مانند شرف و هبوط؛ مثلا قرار گرفتن هر ستاره را در برج و درجه ای که شرف آن باشد، دارای نوعی از تأثير دانسته و قرار گرفتن آن در درجه ای دیگر که هبوط آن باشد، را دارای تأثیر دیگری می دانند. پس بر اساس تجربه و يا كهانت و… گفته‏اند: شرف آفتاب هنگامى است كه در درجه 19 حمل (فروردین) باشد و شرف قمر آن گاه است كه در درجه سوم برج ثور باشد و شرف زحل آن وقت است كه در درجه 21 ميزان است و … .[1]

در برخی از روایات نیز شرف و بهترین مکان شمس (خورشید) را برج حمل دانسته است.[2] بنابراین ممکن است گفته شود که شرف شمس در برج حمل (فروردین) است، ولی آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال مشهور به شرف شمس، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا نه؟

بله! در دیوان منسوب به امام علی (ع) شعری است که شکل شرف شمس در آن آمده است، در این شعر امام (ع) می فرماید:

ثلاث عصي صففت بعد خاتم                    على رأسها مثل السنان المقوم‏

و ميم طميس أبتر ثم سلم                      إلى كل مأمول و ليس بسلم‏

و أربعة مثل الأصابع صففت                       تشير إلى الخيرات من غير معصم‏

و هاء شقيق ثم واو مقوس                   عليها إذا يبدو كأنبوب محجم‏

فيا حامل الاسم الذي ليس مثله                توق من الأسواء تنج و تسلم‏

فذاك اسم الله جل جلاله                      إلى كل مخلوق فصيح و أعجم‏[3]

بنابراین شعر؛ شکل شرف شمس از این قرار است:

البته در این روایت، به زمان نگارش اشاره ای نشده است؛  به همین سبب در برخی از استفتاءات از مراجع معظم تقلید دربارۀ استفاده از انگشتری که اذکار و شکل مشهور به شرف شمس در آن حک شده است، چنین آمده است:

«این حرز منسوب به امیر المؤمنین (ع) است، که بر روی سنگ های قیمتی مانند عقیق نوشته می شود، پس به دست کردن چنین انگشتری به قصد رجا (به امید کسب ثواب) اشکالی ندارد.[4]

نمایۀ مربوط: سؤال 11787 (سایت اسلام کوئست: 12007)، قمر در عقرب.


[1]. نک: سجادی، سید جعفر، فرهنگ معارف اسلامى، ج ‏2، ص 1053، دانشگاه تهران، 1373 ش، با تلخیص و نقل به معنا در برخی از سطر ها.

[2]. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ‏54، ص 226، الوفاء، بیروت، 1404ق.

[3]. ديوان ‏إمام‏ علي (ع)، ص 393، پیام اسلام، قم ، 1369ش.

[4]. ما رأيكم في الحرز المسمى «شرف شمس» المنسوب إلى أمير المؤمنين عليه السلام؟ بسمه تعالى: هذا الحرز منسوب للإمام أمير المؤمنين (عليه السلام) و يكتب على الأحجار الكريمة و لا بأس بلبسها رجاءً بجعلها في خاتم و اللّٰه العالم؛ نک: تبریزی، جواد بن علی، صراط النجاة، ج 10، ص 426، قم، بی تا.