کپی شد
انواع ولایت
ولایت بر دو قسم است: تکوینی و تشریعی.
ولایت تکوینی؛ یعنی سرپرستی موجودات جهان و عالم خارج و تصرف عینی داشتن در آنها که اولاً و بالذات منحصر در ذات “الله” است و ثانیاً و بالعرض به پیامبران و ائمه معصومین (ع) و انسان های کامل اسناد داده می شود[1].
ولایت تشریعی ؛ که خود بر دو قسم می باشد:
1. ولایت بر تشریع: همان ولایت بر قانون گذاری و تشریع احکام است؛ یعنی اینکه کسی، سرپرست جعل قانون و وضعکننده اصول و مواد قانونی باشد.
2. ولايت در تشريع: يعني نوعي سرپرستي كه نه ولايت تكويني است و نه ولايت بر تشريع و قانون، بلكه ولايتي است در محدوده تشريع و تابع قانون الهي و ولایت بر جامعه خردمندان.[2] بر اساس روایاتی همانند: «الست اولی بکم من انفسکم»[3]؛ «من کنت مولاه فعلی مولاه»[4] و همچنین آیاتی مانند: « النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم»[5] و « إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون»[6]، بازگوکننده ولایت و سرپرستی و اداره امور جامعه اسلامی است طبق آنچه بیان شد ولایت بر تشریع و حق قانونگذاری منحصر در ذات خداوند متعال می باشد و در خصوص ولایت در تشریع همانند ولایت تکوینی که اولاً و بالذات منحصر در ذات خداوند است، ثانیاً و بالعرض بعهده افرادی است که مقام خلیفة الاهی همچون پیامبران و امامان معصوم (ع) را دارا می باشند.
برای آگاهی بیشتر به نمایه های زیر مراجعه شود:
امامان و ولایت تکوینی، سؤال شماره 222 (سایت اسلام کوئست: 1406).
معنای ولایت، سؤال شماره 153 (سایت: 1156).
ولایت مطلقه، سؤال شماره 1887 (سایت: 2212).
محدوده ولایت مطلقه فقیه، سؤال شماره 3105 (سایت: 3370).
[1] . اقتباس از سؤال شماره 222 (سایت اسلام کوئست: 1406)، نمایه: امامان و ولایت تکوینی.
[2] . جهت آگاهی بیشتر نک: حوزه نت.
[3] . بحار، ج 27، ص 243، ح 1.
[4] . کافی، ج 1، ص 295، ح 3.
[5] . احزاب، 6.
[6] . مائده، 55.