searchicon

کپی شد

انصراف مسلم بن عقیل از قتل ابن زیاد

عبیدالله بن زیاد کمی بعد از ورود به کوفه به شریک بن اعور که در منزل هانی در بستر بیماری افتاده بود پیغام داد که به زودی به عیادتش خواهد آمد. در پی پیغام ابن زیاد، شریک، مسلم بن عقیل را تشویق کرد تا ابن زیاد را در خانه هانی به قتل برساند و برای این منظور طرحی را تدارک دید. او از مسلم خواست خود را در پشت پرده ‏‌ای پنهان سازد و هنگامی که ابن زیاد سرگرم گفت و گو باشد، با اشاره شریک به وی حمله کند و او را از پای در آورد.

پس از ورود ابن زیاد به خانه هانی، شریک با او سرگرم گفت و گو شد. اندکی بعد برای اجرای نقشه خود آب طلبید، ولی حرکتی از مسلم مشاهده نکرد. او چند مرتبه دیگر خواسته خود را تکرار کرد و این شعر را خواند: «ما تنتظرون بسلمی ان تحیوها؟ در انتظار چه هستید که به سلمی درود نمی‏‌گویید؟».

ولی مسلم این بار نیز دعوت او را اجابت نکرد. ابن زیاد از هانی پرسید: آیا او هذیان می‌‏گوید؟ هانی پاسخ داد: آری این رفتار او از صبح شروع شده است. آن گاه ابن زیاد با اشاره غلامش، مهران، که موضوع را دریافته بود، مجلس را ترک گفت. پس از رفتن ابن زیاد، شریک به مسلم اعتراض کرد و گفت: چه چیز تو را از کشتن او باز داشت. مسلم گفت: نخست آن که هانی راضی نبود این کار در خانه او صورت گیرد؛ دوم آن که سخن پیامبر (صلّی الله علیه و آله) را به یاد آوردم که فرمود: «مؤمن (کسی را به صورت ترور و) غافلگیرانه نمی‏کشد».[1] البته در گزارش دیگری اشاره شده که هانی بن عروه پیشنهاد قتل ابن زیاد را به مسلم داد.[2]



[1]. طبرى‏، أبو جعفر محمد بن جرير، تاريخ الأمم و الملوك (تاريخ الطبري)‏، ج 5، ص 360؛ ابن كثير دمشقى، اسماعيل بن عمر، البداية و النهاية، ج 8، ص 153.

[2]. اندلسى، ابن عبد ربه، العقد الفرید، ج ۵، ص ۱۲۷.