کپی شد
اندیشه و مکتب میرزا مهدی اصفهانی
میرزا مهدی اصفهانی در حوزه عقاید، مبانی خود را با اندیشههای فلسفی و عرفانی آغاز میکند. وی نزد برخی از بزرگان نجف تحصیلات فلسفی داشتهاست، اما بهطور مشخص در حوزه عرفان، شاگردی مرحوم سید احمد کربلایی از تبار شاگردان ملاحسینقلی همدانی را نموده و به مراتب بالای سیر و سلوک عرفانی دست یافته و عرفان نظری و عملی را به خوبی فرا میگیرد. البته پیش از اینکه میرزا در نجف به محضر سید احمد کربلایی برسد، به صورت خاص از شاگردان مرحوم سید اسماعیل صدر و تربیت یافته مکتب سلوکی سامرائی ملافتحعلی سلطانآبادی بود. اما وقتی به نجف میرود، تحت تربیت سید احمد کربلایی قرار میگیرد و ظاهراً مراتب بالایی را در این مسیر طی میکند. بهتدریج در حوزه باورهای بنیادین، برای ایشان تحولی رخ میدهد و به این باور میرسد که راه صحیح دستیابی به مبانی اعتقادی، مراجعه به منابع وحیانی و بهرهگیری از عقل سلیم و فطری است.
میرزا پس از مدتی به ایران بازمیگردد و در طول مسیر در بروجرد با آیتالله بروجردی که در آن زمان هنوز در بروجرد تدریس میکرد، دیدار میکند. بنا بر گزارشی، حدود دو ماه پیش ایشان میماند و گفتوگوها و مباحثاتی میانشان برقرار میشود. همچنین در بین راه به اراک می رود و زمانی که آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی هنوز در اراک کرسی تدریس داشت، مدتی در درس ایشان شرکت میکند و اجازهنامههای علمای نجف را به شیخ عبدالکریم نشان میدهد و ایشان همان اجازات را تأیید میکند و از آنجا به سمت مشهد میرود.
در مشهد در نقطة آغاز، تدریس علم اصول را شروع میکند و برای نخستین بار مبانی میرزای نائینی در زمان حیات خود نائینی را به مشهد میرساند. این در حالی است که فرزند بزرگ مرحوم آخوند خراسانی (آقا میرزا محمد) و شاگرد آخوند؛ یعنی حاج آقا حسین قمی در مشهد کرسی تدریس داشتند و مبانی درسی و فکری آخوند خراسانی در آنجا حاکم بود. میرزا مهدی اصفهانی با طرح آرای میرزای نائینی تا حدود زیادی اندیشههای اصولی آخوند خراسانی را تحت تأثیر قرار میدهد و تعداد شاگردان ایشان به تدریج بر شاگردان آقا محمد کفایی برتری پیدا میکند. میرزا در کنار بحث اصول به تدریج مباحث اعتقادی را نیز آغاز میکند و با نقد آرای فلسفی و عرفانی، به تبیین مبانی کتاب و سنت می پردازد. با آن که آن زمان حوزه درس فلسفی خراسان به دست کسانی چون آقا بزرگ حکیم شهیدی رونق جدی داشت و شاگردان وی فضای دانش معقول را در دست داشتند، عدهای با شنیدن مباحث و دیدگاههای جدید میرزا، جلب درس معارفی ایشان میشوند. میرزا در طول بیست و پنج سال آرای خود را در علم اصول و فقه و معارف در حوزه خراسان منتشر می سازد، دورهای که یکی از سختترین سالهای سیاسی ایران برای حوزه و روحانیت به حساب می آید.[1]
[1]. سبحانی، محمد تقی، مجله حریم امام، سال هفتم، شماره 343، ص 7.