کپی شد
اندیشه و مکتب علّامه حلی
علامۀ حلّى از كسانى است كه عنوان جامع معقول و منقول به حق برازندۀ او است. او همان طور كه اكثر علما درباره اش گفته اند، مجتهدى حكيم، متكلمى رجالى، مفسرى محدث، اديب و شاعری توانا است. نوشته هاى او كه تقريبا بسیاری از علوم را شامل مى شود شاهد صدق بر اين گفته است.[1]
علامه حلی جزو پیروان مکتب اصولی و مروجان اجتهاد است. اخباريان؛ مثل مرحوم استرآبادى در مخالفت با علامه حلّى يكى از ايرادات بر او را تأسيس اجتهاد برمىشمارند. هر چند اين مطلب درست نيست؛ زيرا قبل از علاّمه شيوه اجتهاد در بين اصحاب رواج داشته است، ولى از جبههگيرى سخت اخباريان در برابر او و كتابهاى متعدد فقهى علامه كه با استدلال همراه است، مىتوان فهميد كه علامه در اين زمينه بسيار تلاش نموده و طريقه اجتهاد را رونقى بسزا داده است. يكى از اجتهادات او در اين زمينه كه بعد از او همه مجتهدان به آن فتوا دادهاند، تبديل حکم «وجوب آب كشيدن از چاه هنگام افتادن نجاستى در آن»، به استحباب آن است.[2]
اندیشه و مکتب علامه حلی در علم حدیث، تقسیم احادیث به اقسامى است که امروزه نزد علما متداول است. در قدیم علماى شیعه احادیث را یا ضعیف می دانستند و یا صحیح،[3] ولى علامه حلّى از جهتى احادیث را به صحیح، حسن، موثّق و ضعیف و از جهات دیگر به اقسام دیگرى نیز تقسیم می کند.[4] ناگفته نماند که این اقسام به نحوى در کتاب هاى اهل سنت قبلاً آورده شده بود، ولى اجراى آن در احادیث شیعه به ابتکار علامه حلی بود.[5]
با اين حال گذشته از مقام اجتهاد او در فقه و اصول و وسعت علوم او در تمام زمينه ها، علامه را نمىتوان مبتكر شيوۀ خاصى در كلام و فلسفه دانست، هر چند كتاب هاى او در اين دو زمينه هم، از لحاظ سبک نگارش داراى ابتكاراتى است كه در جاى ديگر يافت نمىشود.[6]
[1]. برگرفته از نرم افزار جامع فقه اهل بیت (2)، کتابنامه کتاب «تذكرة الفقهاء» علامه حلی.
[2]. همان.
[3]. ر.ک: سایت اسلام کوئست، «انواع حدیث و تقسیمات آن»، سؤال 28261.
[4]. امین عاملی، سید محسن، أعیان الشیعة، ج 5، ص 401.
[5]. بخشی از مطالب برگرفته از سایت اسلام کوئست.
[6]. ر.ک: نرم افزار جامع فقه اهل بیت (2)، کتابنامه کتاب «تذكرة الفقهاء» علامه حلی.