کپی شد
امکان ارتباط انسان با جن
قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگی های زیر را برای او برمی شمارد:
1. جن موجودی است كه از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفریده شده است.[1]
2. دارای علم، ادراك، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.[2]
3. دارای تكلیف و مسئولیت است.[3]
4. گروهی از آنها مؤمن و صالح و گروهی كافرند.[4]
5. دارای حشر و نشر و معادند.[5]
6. قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.[6]
7. با بعضی از انسانها ارتباط برقرار می كردند و با آگاهی محدودی كه نسبت به بعضی از اسرار نهایی داشتند، به اغوای انسانها می پرداختند.[7]
8. میان آنها افرادی یافت می شوند كه از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه كه میان انسان ها چنین است.[8]
9. قدرت بر انجام بعضی از كارهای مورد نیاز انسان را دارند.[9]
10. خلقت آنها روی زمین قبل از خلقت انسان ها بوده است.[10]
11. در داستان حضرت سلیمان (ع) وقتى عفریتى از جن مدعى مىشود که می تواند تخت بلقیس را به نزد سلیمان آورد، پیش از آن كه از مجلسش برخیزد،[11] حضرت سلیمان آن جن را تكذیب نمىكند، اگر چه در قرآن نیامده است كه آن جن تخت را آورد.[12]
12. مقام و منزلت انسان از آنها برتر است و از این جهت خداوند به ابلیس دستور داد که بر انسان سجده کند و ابلیس از بزرگان طایفۀ جن است[13]. [14]
از مجموع این آیات استفاده می شود که جن یک موجود خیالی نیست. یک موجود واقعی مادی است که ارتباط با او امکان پذیر است. عده ای هم با او ارتباط برقرار کرده اند. اگرچه از روزگاران قدیم بین انسان و جن، شیوه های مختلفی از روابط تصور می شده است، اما ما تنها شیوه هایی را که در روایات معتبر آمده است می توانیم بپذیریم.
در این جا به بعضی از گونه های این روابط كه در قرآن و روایات و سخنان دانشمندان ذكر شده، اشاره می كنیم:
ألف. پناه بردن به جن؛ در قرآن مجید آمده: “و همانا مردانی از انس به مردانی از جن پناه می بردند، پس به سختی های ایشان می افزودند”.[15]
رسم عرب چنین بود كه هرگاه به بیابان هولناكی می رسیدند، به جن آن وادی پناه می بردند. اسلام این كار را نهی کرده و پناه بردن به آفرینندۀ جن و انس را امر فرموده است. [16]
ب. تسخیر جن؛ تسخیر جنیان و به خدمت گرفتن آن ها، گرچه ممکن است، اما میان فقها دربارۀ این كه آیا چنین کاری جایز است یا نه؟، بحث است. قدر مسلم آن است که این کار نباید از راهی که شرعا حرام است صورت گیرد، یا باعث آزار و اذیت آنها شود. نیز نباید به كارگرفتن آنها برای كارهای نامشروع و حرام باشد؛ زیرا انجام کار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد یا بی واسطه.[17]
از آیت الله العظمی خامنه ای در بارۀ حکم مراجعه به افرادی كه از طریق تسخیر ارواح و جن اقدام به معالجه مىكنند، با توجه به این كه یقین وجود دارد كه آنها فقط كار خیر انجام مىدهند، سؤال شد، ایشان جواب فرمودند: این كار فى نفسه اشكال ندارد، مشروط بر این كه از راه هایى كه شرعاً حلال هستند، اقدام شود.[18]
برای توضیح بیشتر رجوع كنید به نمایه های:
1. توانایى شیطان و جن، سؤال 883.
2. شیطان، فرشته یا جن؟، سؤال 857.
3. كتاب جن و شیطان، تحقیق قرآنی، روایی و عقلی، رجالی تهرانی، علی رضا.
[1] الرحمن ، 15.
[2] آيات مختلف سوره جن.
[3] آيات سوره جن و الرحمن.
[4] آيات سوره جن و الرحمن.
[5] همان، 15.
[6] همان، 9.
[8] نمل ، 39.
[9] سباء ، 12 – 13.
[10] حجر ، 27.
[11] نمل، 40 – 30.
[12] جوادى آملی، عبدالله، تفسير موضوعى، ج 1، ص 119.
[13] کهف، 50
[14] . اقتباس از پاسخ شماره 792 (سایت: 851).
[15] جن، 6.
[16] نک: بحارالأنوار، ج 92، ص 148، [المحاسن] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): “إِذَا تَغَوَّلَتِ الْغِيلَانُ فَأَذِّنُوا بِأَذَانِ الصَّلَاةِ”.
[17] نک: منهاج الصالحين، خوئي، ابوالقاسم، ج 2، ص 8.
[18]توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج 2، ص 980 ، س 1232.