کپی شد
امر به معروف و نهی از منکر در قرآن
با تدبر در آیات الهی به موارد متعددی بر خورد می شود که شارع مقدس به تشریع و تبیین این فریضه پرداخته و آن را در موارد گوناگون مورد تأکید قرار داده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. ابتدا خداوند از خود در مقام کسی که به معروف فرمان میدهد و از منکر باز میدارد یاد کرده و می فرماید: «به راستی خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزديكان فرمان مىدهد و از فحشا و منكر و ستم، نهى مىكند. خداوند به شما اندرز مىدهد، شايد متذكّر شده پند گیرید»![1]
2. در مرحله بعد، آن را یکی از صفات پیامبرش دانسته و از او میخواهد تا ضمن مدارا نمودن با خلق آنان را به معروف دعوت نماید: «همان ها كه از فرستاده (خدا)، پيامبر «امّى» پيروى مىكنند، پيامبرى كه صفاتش را، در تورات و انجيلى كه نزدشان است، مىيابند، آنها را به معروف دستور مىدهد، و از منكر باز می دارد …»؛[2] «(به هر حال) با آنها مدارا كن و عذرشان را بپذير و به نيكىها دعوت نما و از جاهلان روى بگردان (و با آنان ستيزه مكن)»![3]
3. مرحله سوم سرایت آن به سایر مسلمانان و افراد جامعه اسلامی است، تا آن جا که امت اسلامی را از آن جهت، به عنوان برترین امّت ها معرفی میکند که بر انجام امر به معروف و نهی از منکر پایبندند، «شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسان ها آفريده شدهاند، (چون كه) امر به معروف و نهى از منكر مىكنيد …».[4]
در آیه دیگر آن را نشان از پیوستگی مؤمنان به یک دیگر و جلوه ای از همبستگی جامعه اسلامی معرفی مینماید، «مردان و زنان باايمان، ولىّ (و يار و ياور) يک ديگر هستند، امر به معروف، و نهى از منكر مىكنند …»[5] و در فرازی دیگر آن را در ردیف فریضههایی چون نماز و زکات قرار میدهد، «همان كسانى كه هرگاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم، نماز را برپا مىدارند، و زكات مىدهند، و امر به معروف و نهى از منكر مىكنند …»[6] و بالاخره قرآن کریم دوری جستن از انجام این فریضه و بیاعتنایی به رواج منکرات را نشانه بدکرداری و تباهی انسان ها میداند، «چرا دانشمندان نصارى و علماى يهود، آنها را از سخنان گناهآميز و خوردن مال حرام، نهى نمىكنند؟! چه زشت است عملى كه انجام مىدادند»! و «آنها از اعمال زشتى كه انجام مىدادند، يک ديگر را نهى نمىكردند، چه بدكارى انجام مىدادند»![7]
بنابراین میتوان گفت که از دیدگاه قرآن کریم، امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات ایمان و رستگاری بوده و به عنوان مکمل فرایض دیگری همچون نماز و زکات، بُعد اجتماعی و عملی دین اسلام را نمایان میسازد.[8]
[1]. نحل 90.
[2]. اعراف 157.
[3]. اعراف 199.
[4]. آل عمران 110.
[5]. توبه 71.
[6]. حج 41.
[7]. مائده 63 و 79.
[8]. برگرفته از سایت اندیشه قم.