searchicon

کپی شد

امام حسن (علیه السّلام) و نشر فرهنگ اصیل اسلام

از امور اساسی دیگری كه امام مجتبی (علیه السلام) آن را به بهترین وجه انجام داد و بدان اهمیت فراوان می‌داد، نشر فرهنگ اصیل اسلام در برابر تحریفات و تهاجم فرهنگی حاكمان أموی به ویژه معاویة بن ابی سفیان بود؛ زیرا این خاندان بیش‌ترین و بالاترین دشمنی‌ها را در مقابل اسلام و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روا داشتند. ابوسفیان با تحریک قریش و تهیه سلاح، جنگ بدر و أُحد و احزاب و … را علیه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و مسلمانان به راه انداخت، پسرش معاویه نیز جنگ صفین را علیه خاندان اهل بیت (علیهم السلام) رهبری كرد و در نهروان و جمل و تحریكات داخلی دیگر از هیچ‌گونه جنایتی فروگذار نكرد.

معاویه پس از پیروزی نظامی علیه حكومت عراق و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تهاجمی را برای نابودی فرهنگ رسالت و امامت امامان راستین شیعه آغاز كرد. موارد زیر از مصادیق این تهاجم است:

1. بدعت گذاری در دین

2. تشویق جاعلان حدیث

3. علنی نمودن منكرات

نشر فرهنگ اصیل اسلام توسط حسن بن علی (علیهما السلام) در دوره ده ساله، موجب احیای مجدد اسلام و یادآور گفتار و كردار و نظریات پیامبر عظیم الشأن (صلی الله علیه و آله) بود. و اگر نبود نرمش قهرمانانه سبط اكبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن هم از پایگاه وحی و حرم پیامبر (صلی الله علیه و آله)، معاویه و عمالش اثری از اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) باقی نمی‌گذاشتند.[1]


[1]. زمانی، احمد، کارنامه ده ساله امام حسن مجتبی (علیه السلام) در مدینه منوره، مجله مبلغان، شماره 28، ص55.