کپی شد
القاب امام رضا (علیه السلام)
به اعتقاد شیعه، امام آیینه تمام زیباییها است. جلوههای جمال و جلال ربوبی در سیمای امام، درخششی تام و تمام دارد. امام، نمونه انسان کامل در سیر صعودی و پرواز شکوهمند به سوی نیکی ها و خوبی ها است. آن چه در روایات از صفات و القاب گوناگون برای امام بیان شده، هر یک ظهوری از جلوههای نورانی امامت است که ابعادی از سیمای معنوی و ملکوتیاش را فرا راه حق جویان و عارفان قرار میدهد.
امام رضا (علیه السلام)، به سبب برخورداری از کمالات اخلاقی بسیار، القاب زیبا و جامعی داشتند که هر یک، گویای پیام خاصی درباره آن حضرت است. بعضی از القاب آن حضرت، عبارت است از: الرضا، الصادق، سراج اللّه (چراغ هدایت الهی)، نور الهدی، قُرّة عین المؤمنین (نور چشم مؤمنان)، الفاضل، الصابر، الوفیّ، الصدّیق، الولیّ، الزکیّ، الرضیّ، غیظ الملحدین (مایه خشم منکران خدا)، مَكيدَةُ الملحدين،[1] كافى الخلق (کافی برای خلق خدا)، کفو الملک (همتای پادشاه)، رب السّرير (صاحب تخت امامت و ولایت)، رِئاب التدبیر (مصلحت اندیش)، عالم آل محمد (صلی الله علیه و آله).[2]
در بین القاب آن حضرت، مشهورترین لقب، «رضا» است.[3]
[1]. به امام رضا (عليه السّلام) این لقب داده شده بود؛ زيرا او بر اشتباهات و خطاهاى مخفى ملحدان خطّ بطلان مىكشيد و تصوّرات آنها را رد مىكرد، و اين از طريق مناظرههايى بود كه در كاخ عبّاسيان برگزار مىشد و در جريان آن مناظرات، حضرتش اصول اسلامى و ارزش هاى آن را تثبيت مىكرد. ر.ک: شريف قرشى، باقر، پژوهشى دقيق در زندگانى امام رضا عليه السلام، مترجم: صالحى، سيد محمد، ج 1، ص 45.
[2]. صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 250؛ اربلى، على بن عيسى، كشف الغمة في معرفة الأئمة، محقق: رسولى محلاتى، هاشم، ج 2، ص 260؛ ابن شهرآشوب، المناقب، ،ج 4، ص 366 و 367؛ طبرسی، فضل بن حسن، إعلام الوری بأعلام الهدى، ج 2، ص 64 و 65.
[3]. كشف الغمة في معرفة الأئمة، محقق: رسولى محلاتى، هاشم، ج 2، ص 260.