searchicon

کپی شد

اقدامات فرهنگی آیه‌الله سید علی سیستانی

ایشان در راستای پیشبرد اهداف متعالی اسلام در نقاط مختلف دست به تأسیس برخی از مؤسسات و مراکز علمی و فرهنگی، زده است. از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی در شهرهای؛ قم، لندن، بیروت، استانبول و ایلام اشاره نمود. برخی از این مراکز عبارتند از:

  1. مؤسسه امام علی (علیه‌السلام) در قم: این مؤسسه در سال ۱۳۷۳ شمسی و با هدف ترجمه و نشر کتاب‌های اسلامی و معارف ائمه هدی (علیهم‌السلام) تأسیس و کتاب‌هایی به ۲۵ زبان زنده دنیا چاپ کرده است. این مؤسسه، نمایندگی‌هایی در لندن و بیروت دارد که به ترتیب در سال ۱۴۱۶ و ۱۴۱۷ قمری (1374 و 1375 ش) تأسیس شده‌اند.
  2. مرکز پژوهش‌های اعتقادی قم: این مرکز با بخش‌هایی از جمله کتابخانه، هیئت ردّ شبهات، توجه به هدایت‌شدگان، اسناد و مدارک، همایش‌های اعتقادی و اینترنت، در حال فعالیت است.
  3. مرکز تحقیقات اسلامی المصطفی در قم: این مرکز با هدف ایجاد بانک اطلاعات اعتقادی از مصادر شیعه و سنی تأسیس شده و اقدام به جمع‌آوری و تحقیق در سه هزار جلد کتاب برای تألیف دائرة المعارف عقایدی کرده است.
  4. مرکز احیای میراث اسلامی در قم: این مرکز با هدف جمع‌آوری مصادر و منابع خطی فعالیت می‌کند.
  5. مرکز پژوهش‌های فلکی – نجومی در قم: این مرکز در سال ۱۴۱۸ قمری (1376 ش) تأسیس شده و آموزش‌هایی در زمینه نجوم، منظومه شمسی، علم فلک اسلامی و فیزیک نجومی ارائه می‌کند. تأسیس دانشکده فلکی نجومی و کتابخانه تخصصی نجومی، ترجمه مقالات نجومی، ساخت رصدخانه، چاپ آثار دانشمندان اسلامی درباره نجوم و چاپ تقویم نجومی، از فعالیت‌های این مرکز است.
  6. همچنین کتابخانه‌های تخصصی در قم، یکی دیگر از مراکز مورد حمایت آیت الله سیستانی است که در موضوعات مختلفی فعالیت می‌کنند. کتابخانه‌های مانند:

الف) کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی قم: این کتابخانه در سال ۱۴۱۸ قمری (1376 ش) با بیش از ۱۵ هزار جلد کتاب به زبان فارسی و عربی آغاز به کار کرد.

ب) کتابخانه تخصصی علوم حدیث قم: این کتابخانه در سال ۱۴۱۸ قمری (1376 ش) تأسیس شد و حاوی کتاب‌هایی در موضوعات حدیث شیعه، رجال و درایه، فرهنگ‌نامه‌ها و لغتنامه‌ها، مصادر حدیث به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی و همچنین مجله‌های حدیثی است.

ج) کتابخانه تخصصی فقه و اصول قم: این کتابخانه در سال ۱۴۲۰ قمری (1378 ش) با ۱۵ هزار جلد کتاب و ‍‍۱۵۸۰ مجله تخصصی راه‌اندازی شده و حاوی کتاب‌هایی در موضوعات فقه، اصول، رجال و حقوق است.

د) کتابخانه تخصصی فلسفه و کلام قم: این کتابخانه حاوی کتاب‌هایی در موضوعاتی از قبیل فلسفه، کلام، منطق، تاریخ، حکمت، عرفان و مذاهب فلسفی و ادیان مختلف است.

هـ) کتابخانه تخصصی ادبیات قم: این کتابخانه در سال ۱۴۱۸ قمری (1376 ش) تأسیس شد و بیش از ۴۵ هزار جلد کتاب فارسی و عربی دارد.

و) کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در قم: این کتابخانه با چهار هزار کتاب در سال ۱۳۷۴ شمسی تأسیس شد و کتاب‌های آن در سال ۱۳۹۰ شمسی، ۱۱۵ هزار جلد بوده است. تاکنون ۱۶ عنوان کتاب از سوی این کتابخانه منتشر شده است.[1]

  1. مجتمع فرهنگی امام صادق (علیه السلام) در بیروت: این مجتمع فرهنگی در سال ۱۳۸۵ شمسی راه‌اندازی شد. دفتر پاسخ به سؤالات شرعی، کتابخانه و سالن همایش، در این مجتمع فعال است. علاوه بر این، یکی از اهداف این مرکز، ارائه خدمات خیریه اجتماعی و فرهنگی است.
  2. مرکز جهانی اطلاع‌رسانی آل البیت (علیهم‌السلام) قم: این مرکز در بهار ۱۳۷۷ شمسی تأسیس شد و راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی با عنوان «الشیعه» در نشانی http://www.al-shia.org، با هدف نشر ارزش‌های شیعه و معارف اهل بیت (علیهم‌السلام)، یکی از اقدامات آن بود. این پایگاه اینترنتی به ۲۹ زبان فعال است. مراکزی به همین نام در نجف، کربلا، کاظمین، اصفهان، تهران و ایلام هم با هدف بهره‌برداری از خدمات اینترنتی در راستای تبلیغ اسلام و تشیع راه‌اندازی شده است.
  3. مؤسسه فرهنگی آل البیت (علیهم‌السلام) در استانبول: این مؤسسه در سال ۱۳۸۰ شمسی و با هدف احیای فرهنگ اهل بیت (علیهم‌السلام) و آشنا کردن مردم با این مکتب و حفظ ارزش‌های اسلامی و مذهبی در ترکیه تأسیس شد. برگزاری کلاس‌های قرآنی و عقیدتی، برگزاری مراسم مذهبی، تأسیس اولین کتابخانه تخصصی اهل بیت (علیهم‌السلام) در ترکیه، برگزاری سمینارهای دینی و مذهبی، ترجمه و نشر کتب و مجلات دینی، از اقدامات این مؤسسه است. نمایندگی این مؤسسه در کشور آلمان، از سال ۱۳۸۴ش آغاز به کار کرد.

[1]. سایت ویکی شیعه.