searchicon

کپی شد

افشاگری امام حسن (علیه السلام) بر ضد معاویه

از دیگر برنامه های امام مجتبی (علیه السلام) در مدینه منوره، اظهار تنفّر و انزجار از حكومت بنی امیه بود. در هر زمان و مكان مناسبی كه فرصت می یافت مشروعیت حكومت معاویه را زیر سؤال می‌برد و نمی‌گذاشت تبلیغات مسموم آن ها كه وانمود می‌كردند با خاندان رسالت رابطه حسنه دارند و آنان نیز از بنی امیه راضی و خشنود هستند، به ثمر بنشیند.

در این مورد به عنوان نمونه به یک روایت بسنده می‌کنیم: روزی امام حسن مجتبی (علیه السلام) در میان مسجد الحرام طواف می‌كرد كه ناگاه چشمش به (حبیب بن مسلمه فهری)[1] افتاد. رو به وی كرد و فرمود: حبیب بن مسلمه! راه و مسیری را كه انتخاب كرده‌ای راه خدا نیست.

آن فاسق فریب خورده در جواب امام مجتبی (علیه السلام) از روی تمسخر و استهزاء گفت:

روزی كه خط و مشی پدرت علی (علیه السلام) را انتخاب كرده بودم در مسیر طاعت خدا بود؟!

حضرت به مطالب بی اساسش پاسخ داد و فرمود: آری، سوگند به خداوند كه تو برای رسیدن به اندكی از مال دنیا قلاده عبودیت و بندگی معاویه را بر گردن نهاده ای. اگر معاویه زندگی دنیایت را تأمین كرده، به جایش آخرت را از تو گرفته است و چنانچه تو كاری به گمان خود، نیک انجام دهی، مصداق این آیه شریفه گشته ای كه فرمود: و گروهی دیگر به گناهان خود اعتراف نموده و اعمال زشت و زیبا را به هم مخلوط كرده‌اند،[2] و سپس ادامه داد: امّا خدای سبحان در جای دیگر می فرماید: نه چنین است، دل های آنان بر اثر گناه و تبهكاری سیاه گشته و خود را تیره بخت نموده اند.[3]

آن گاه امام (علیه السلام) از حبیب بن مسلمه روی گردانید و به راه خود ادامه داد.[4] [5]


[1]. حبیب بن مسلمه از یاران نزدیك معاویه بود كه در جنگ صفین با تمام وجود وی را یاری كرد. او پیش‌تر از سوی عمر بن خطاب به فرمانداری آذربایجان و ارمنستان تعیین شد. در زمان محاصره عثمان بركنار گردید و مجدداً معاویه او را والی ارمنستان كرد و در سال پنجاه قمری در دمشق فوت كرد. ابن اثیر، أسد الغابه، ج 1، ص 374.

[2]. توبه/ 102.

[3]. مطففین / 14 – 15.

[4]. رازی، احمد بن علی، أحكام القرآن، ج 4، ص 355؛ و با كمی اختلاف در تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 532، ح 25.

[5]. با استفاده از مجله مبلغان، شماره 28، ص 55، زمانی، احمد.