کپی شد
اعتقادات ابن تیمیه
گرچه ابن تیمیه علم کلام را آموخته بود، اما متکلمان را (به زعم خود) به دلیل وارد کردن برخی از مسائل مخالف قرآن به اصول دین و قرار دادن مردم در مسیر غیرصحیح، نقد کرده است.[1]
او به تبعیت از اهل حدیث، صفات خبری؛ مانند قرار داشتن خدا بر عرش یا دست و صورت داشتن وی را بر معانی لغوی و ظاهری آن حمل کرده و هرگونه تأویل، تعطیل، تبدیل، تشبیه و تمثیل را جایز نمیداند و از مؤوِّله، (کسانی که قائل به تأویل در صفات خداوند هستند)، انتقاد کرده است.[2] وی توسل را جایز نمیداند و معتقد است در سیره صحابه چنین چیزی وجود نداشته است.[3]
وی افراد، گروهها و مذاهب بسیاری را تکفیر کرده و از دین خارج میداند. فلاسفه، جهمیه، باطنیه، اسماعیلیه، شیعه اثناعشری و قدریه از گروههایی هستند که ابن تیمیه آنها را تکفیر کرده است.[4]
ابن تیمیه زیارت قبور، مشاهد و اماکن مقدس و بنای عمارت بر آنها را به استناد احادیثی[5] بدعت میشمارد.
او اعتبار زیادی برای احادیث قائل بود و فقط محدثان را اهل نظر میدانست و در مقابل، عقلگرایان را مورد انتقاد قرار میداد.[6]
بر طبق نظر او پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) تمام قرآن را برای صحابه تفسیر کرده و با نقل صحابه، تابعین آن تفاسیر را جمعآوری کردهاند. بر اساس روش ابن تیمیه ابتدا قرآن به قرآن تفسیر میشود و در مرحله بعد باید به سنت نبوی و در نبود سنت نبوی به اقوال صحابه و در نهایت به تفاسیر تابعین رجوع شود.[7]
او فلاسفه را به چند دلیل تکفیر کرده است: از جمله اعتقاد به تعطیل نبوت و انکار معاد جسمانی.[8]
وی، شیعیان را منشأ همه فتنهها در جهان اسلام معرفی میکرد و جنگ با آنها را از جنگ با خوارج و مغولان مهمتر میدانست.[9]
برخی از عقاید ابن تیمیه:
- صفات خبریه و گرایش به تجسیم؛ ابن تیمیه از یک سو، مدلول و مفاد ظاهری آیات و احادیث صفات خبریه را پذیرفته و تصریح میکند که خداوند در آسمان و بر عرش اسقرار دارد و از سوی دیگر، برای رهایی از اشکال تجسیم و تشبیه، یادآور میشود که کیفیت و چگونگی این صفات در خداوند برای ما معلوم نیست و نباید آنها را با صفات خود مقایسه کرد.
- تحریم سفر برای زیارت قبور صالحان.
- تحريم نماز و دعا در كنار قبور اولياء.
- تحریم توسل به پیامبران و صالحان و تبرک به قبور آنها.[10]
[1]. ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم، مجموعة الفتاوی، ج ۱، ص ۱۶۰.
[2]. همان، ص ۴۵؛ 36؛ زهيري أبوالأشبال، حسن، شرح أصول اعتقاد أهل السنة للالکائی، ص ۱؛ سبحانی، جعفر، فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامی، ج ۱، ص ۲۱ و ۲۲.
[3]. مجموعة الفتاوی، ج ۱، ص ۱۴۸ و ۱۴۹.
[4]. مشعبی، عبدالمجید بن سالم، منهج ابن تیمیة فی مسألة التکفیر، ص ۳۵۱ – ۴۶۳.
[5]. بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، الجنائز – ما یکره من إتخاذ المساجد علی القبور، ح ۱۲۴۴.
[6]. زریاب، عباس، «ابن تیمیه» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ص ۱۷۸.
[7]. برکة، ابراهیم خلیل، ابن تیمیه و جهوده فی التفسیر، ص ۱۲۷ – ۱۴۰.
[8]. منهج ابن تیمیة فی مسألة التکفیر، ص ۳۵۳ – ۳۶۳.
[9]. مجموعة الفتاوی، ج ۲۸، ص ۴۶۸ و ۴۸۹.
[10]. رضاپور، عبدالرحیم، رساله دکتری، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، 1397 ش.