کپی شد
اسلام و علوم غریبه
قبل از این که به بیان دینی یا غیر دینی بودن این علوم بپردازیم، لازم است، مختصری در مورد چیستی آنها توضیح دهیم:
علوم غریبه، علومی است که در دسترس همۀ افراد قرار نمی گیرد، و حدود سی شاخۀ مختلف دارد که برخی از آنها عبارت اند از: علم رمل، جفر، اعداد، و … .
امّا پنج علم کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا در علوم غریبه، به خمسه محتجبه معروف است؛ یعنی پنج علمی که مخفی است و تمام آن، از اسرار است.[1]
تعریف و توضیح هر کدام به بیانی که علامه طباطبائی در تفسیر المیزان[2] آورده، به این شرح است؛
1. کیمیاء؛ که به آن علم صناعت هم می گویند؛ علمی است كه به وسیله آن میتوان بعضی فلزات و اجرام معدنی را به چیز دیگر تبدیل كرد؛ مثلاً به وسیله این علم میتوان طلا و نقره را از فلزات جدا كرد یا سنگ را به طلاء و … تبدیل کرد.
2. سیمیا؛ علمی است كه انسان به وسیله یادگیری آن، قدرت برای انجام كارهای خارق العاده پیدا میكند. موضوع این علم هماهنگ ساختن و مخلوط كردن قواى ارادى با قواى مخصوص مادى است که با این کار، شخص می تواند، در امور طبیعی و قوه خیال دیگران تصرف کند، و آن را سحر دیدگان می نامند، و این فن از تمامى فنون سحر مسلمتر و صادقتر است.
3. علم لیمیا؛ علمی است كه با آن روح را در بدن دیگری انتقال دهند. بنابراین در این علم، از كیفیت تأثیرهاى اراده، هنگامی که به ارواح قوى و عالى متصل شد، بحث مىكند؛ مثلا اگر اراده من با ارواحى كه موكّل ستارگان است، متصل شد، چه کارهایی مىتوانم انجام دهم؟ یا اگر اراده من، به ارواحى كه موكل بر حوادث اند، متصل شد، و آنها را در اختیار خود گرفتم، و یا اگر توانستم اجنه را تحت اختیار خود در آورم، و از آنها كمك بگیرم، چه كارهایى می توانم انجام دهم؟ این علم را، علم تسخیرات، مىگویند.
4. علم هیمیا؛ كه در تركیب قواى عالم بالا، با عناصر عالم پایین، بحث مىكند، تا از این راه به تاثیرهاى عجیبى دست یابد، و آن را علم طلسمات هم می گویند، چون ستارگان و اجرام آسمانى با حوادث مادى زمین ارتباط دارند، پس اگر آن شکل آسمانى كه مناسب با حادثهاى از حوادث است، با صورت و شكل مادى آن حادثه تركیب شود، آن حادثه پدید مىآید؛ مثلا در این علم، اگر بتوان آن شكل آسمانی را كه مناسب با مردن، یا زنده ماندن یک شخص است، با شكل و صورت خود او تركیب کرد، کاری که می خواهیم، انجام می شود. و این معناى طلسم است. این علم در نزد علمای ما حرام است.
5. علم ریمیا؛ علمى است كه از استخدام قواى مادى بحث مىكند، تا به آثار عجیب آنها دست یابد، به طورى كه در حس بیننده اثرات عجیب و غیر عادی، درست می شود، و این را شعبده هم می گویند.
با توضیحی که در مورد این علوم داده شد، روشن می شود که این علوم، دینی نیستند؛ زیرا در این علوم از استخدام اجنه و طلسم و تسخیر موجودات و دخالت در عالم بحث می شود که مورد تأیید دین نیست.
نتیجه:
این علوم، به علت این که در مواردی، باعث تسخیر اجنه یا کشف اسرار اشخاص دیگر و… می شود، مورد قبول دین نیست. البته علم کیمیاء یک نوع صنعت است و ربطی به دینی بودن و غیر دینی بودن ندارد، ولی از شاخه های علوم غریبه است.
برای توضیح بیشتر در مورد این علوم می توانید به کتاب های زیر مراجعه نمایید:
1. زبدة الارواح، محمود دهدار.
2. دائرة المعارف تشیع، ج 11، زیر نظر بهاء الدین خرمشاهی.
3. المائدة یا فرحة الروح، سید احمد عبد منافی.
4. تحفه حكیم، ج 2، سید محمد مؤمن حسینی.
[1]. خرمشاهی، بهاء الدین، دائرة المعارف تشیع، ج 11، ص 402، شهید سعید محبی، تهران، 1384.
[2]. طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، مترجم، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 1، ص 368- 369، جامعه مدرسین، قم، 1374.