searchicon

کپی شد

اسامی و القاب مشهور شیخ یوسف بحرانی

نام ایشان یوسف بن احمد و دارای القابی؛ مانند ماحوزی، درازی، محدث بحرانی، محقق بحرانی، اخباری معتدل و مشهور به صاحب حدائق است.[1]

دلیل ملقب‌شدن مرحوم بحرانی به «ماحوزی» و «درازی» آن است که وی در قریه «ماحوز» (واقع در یک فرسخی جنوب غربی منامه، مرکز کنونی بحرین) به‌دنیا آمد، و قریه «دراز» (واقع در دو فرسخ و نیمی در جنوب منامه)، محل زندگی او بوده است.

نظر به این‌که او از محدثان و محققان بزرگ شیعه است؛ از این‌رو به ایشان «محدث و محقق بحرانی» گفته شده است. لقب دیگر شیخ، «اخباری معتدل» است. علت اعطای این لقب به‌وی، برخورد معتدلانه وی با اصولی‌ها به ویژه مرحوم بهبهانی (شخصیت اصولی بزرگ) بود که بدون هیچ‌گونه تعصبی، از ایشان استقبال و کرسی درس خود را در اختیار او گذاشت.

اما دلیل شهرت شیخ یوسف بحرانی، به «صاحب حدائق»، آن است که معروف‌ترین نوشته و اثر علمی ایشان، کتاب ‌«الحدائق الناضرة فی أحكام العترة الطاهرة» در فقه است.[2]


[1]. بحرانی، یوسف بن احمد، لؤلؤة البحرین في الإجازات و تراجم رجال الحديث، تحقیق: بحرالعلوم، محمد صادق، ص ۴۴۲؛ فسائی، حسن بن حسن، فارس‌نامه ناصری، ج ۲، ص ۱۲۶۵؛ سایت بنیاد دائرة المعارف اسلامی، دانشنامه جهان اسلام؛ بحرانى، يوسف بن احمد، الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، محقق/ مصحح: ايروانى، محمد تقى، و مقرم،‌ سيد عبد‌الرزاق،‌ مقدمه ج 1، ص 2.

[2]. همان.