Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

اساتید سید محسن امین

سید محسن امین، تا 13 سالگی از محضر اساتید قبیله بهره‌مند شد. او در حدود سه سال در روستای «عیثاالزط» از محضر سید جواد مرتضی دانشمند آن سامان بهره گرفت. وی در این روستا با پرهیزگاری به‌نام شیخ محمد دبوق آشنا شد. مردی هوشمند، پارسا، شیفته‌ دانش و ادیب که سید محسن آشنایی با او را نعمتی الهی می‌دانست. شرح قطر، صرف، شرح ابن ناظم بر الفیه، شرح جاربردی بر کافیه و مغنی از اندوخته‌های فرزند عبدالکریم در «عیثاالزط» بود.

سید محسن امین در سال ۱۳۰۱ قمری به بنت جبیل رفت و همراه شیخ محمد دبوق از محضر سید نجیب فضل الله حسنی عیناثی و شیخ موسی شراره بهره‌برد. حضور در بنت جبیل تا ۱۳۰۴ قمری ادامه یافت. در این سال شیخ موسی شراره دیده از جهان فروبست و فرزند عبدالکریم که تا بحث استصحاب معالم پیش رفته‌بود، ناگزیر در جست‌وجوی استادی دیگر برآمد. استادی که هرگز نیافت و چون توان مالی نداشت، هوای جنوب از سر برون کرده به گوشه‌نشینی، تدریس و مطالعه روی آورد.

اسامی مشايخ او

1- سيد محمد حسين‏

سید محسن در اين باره مى‏گويد: «اما در جبل عامل سيد محمد حسين بن سيد عبد الله پسر عمويم که قسمتى از شرح قطر در علم نحو و قسمتى از شرح سعد بر متن عُزّى در علم صرف را نزد او خواندم و او اوّلين استاد من بود.

2- سيد جواد مرتضى، در قريه عيثا كه نزد او شرح قطر الندى شرح ابن ناظم بر الفيه ابن مالك و قسمتى از كتاب مُغنى را خواندم.

3- سيد نجيب الدين فضل الله عامِلى عيناثى كه نزد او مطوّل و حاشيه ملا عبد الله و شرح شمسيه و كتاب معالم را تا مبحث استصحاب خواند.[1]

او در رمضان ۱۳۰۸ قمری/ 1891 میلادی، رهسپارنجف شد و تا 1319 قمری (1901 میلادی) حضور داشت و از محضر بزرگانی بهره‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به شخصیت‌های ذیل اشاره نمود:

  1. سید علی بن سید محمود عاملی.
  2. شیخ الشریعه اصفهانی.[2]
  3. ملاحسینقلی همدانی.
  4. محمد طه نجف.
  5. حاج آقا رضا همدانی.
  6. محمد حسن مامقانی.
  7. آخوند خراسانی.
  8. محمد باقرنجم آبادی.
  9. سید احمد کربلایی. وی نزد دو نفر اخیر سطوح و خارج فقه و اصول را آموخت و به درجه اجتهاد نائل شد و خود نیز شاگردانی تربیت کرد.[3]

 

[1]. مرکز مطالعات علوم اسلامی، نرم افزار تراجم.

[2]. دانشنامه اسلامی ویکی اهل البیت.

[3]. امین، سید محسن، امین اعیان الشیعه، به کوشش: امین، سید حسن، ج 10 ص 333 و 334و 341 و 351 و 352؛ حمود، محمد، الرجل و العقیدة، ص 11 و 118.