searchicon

کپی شد

ازدواج موقت با دختر بدون رضایت پدر

از نظر اسلام، برآورده شدن نیازهای جنسی زن و مرد، الزاماً باید در چارچوب شرع مقدس باشد و اكثر مراجع فعلي، عقد نكاح با دختر باكره را مشروط به اجازه پدر و در صورت فقدان پدر، جد پدري مي‏دانند[1].[2]

اما اگر دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است؛ یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد، ولی اگر باکره نباشد در صورتی که بکارتش به وسیلۀ شوهر کردن از بین رفته باشد، اجازۀ پدر و جد لازم نیست.[3]

لازم به ذکر است طبق نظر اکثر فقها ازدواج دختر مسلمان با غیر مسلمان چه به عنوان دائم و چه به صورت موقت جایز نیست که شرح آن در ذیل تقدیم می گردد[4].[5]

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: ازدواج زن مسلمان با غیر مسلمان صحیح نیست و ازدواج زن شیعه با مرد سنی مکروه است.

حضرت آیت الله سیستانی: ازدواج با اهل کتاب به احتیاط واجب جایز نیست و با اهل سنت اگر خوف انحراف نباشد، جایز است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: ازدواج مسلمان با غیر مسلمان جایز نیست …، ولی ازدواج زنان شیعه با مردان اهل سنت با توجه به خطر انحراف مذهبی اشکال دارد.

برای آگاهی بیشتر مراجعه شود به:

نمایه: ازدواج دختر شیعه با مرد سنی، سؤال شماره 1772 (سایت اسلام کوئست: 1757).


[1]. ظهور این عبارات در آن است که این هم شرط تکلیفی است و هم شرط وضعی؛ یعنی هم عقد دختر باکره بدون اذن پدر حرام  و هم باطل است.

[2] . اقتباس از نمایه: ارتباط با نامحرم قبل از ازدواج، سؤال شماره 1407 (سایت اسلام کوئست: 1427).

[3] . اقتباس از نمایه: ازدواج موقت (متعه) و شرایط آن، سؤال شماره 574 (سایت اسلام کوئست: 627).

[4] . بهجت) زن مسلمان، نمى‏تواند با مرد غير مسلمان ازدواج نمايد و مرد مسلمان هم نمى‏تواند با زنان كافرى كه اهل كتاب نيستند ازدواج كند، ولى با زنانى كه يهودى و يا نصرانى باشند، موقّتاً به صورت صيغه مى‏تواند ازدواج نماید.

(زنجانى) زن مسلمان نمى‏تواند به عقد مرد كافر درآيد، مرد مسلمان هم نمى‏تواند با غير اهل كتاب و مجوس ازدواج كند، نه به صورت ازدواج دائم و نه به صورت ازدواج موقّت و ظاهراً ازدواج دائم يا موقّت با زن يهودى و نصرانى باطل نيست، بلكه مكروه و مخالف احتياط استحبابى است به ويژه ازدواج دائم. ازدواج با زن مجوس به صورت دائم صحيح نيست و به صورت موقّت، مكروه و مخالف احتياط استحبابى است و در صورتى كه مرد و زن كافر با يك ديگر ازدواج كنند و سپس شوهر مسلمان شود و زن وى بر دين مسيحيّت يا يهوديّت يا مجوسيّت باقى بماند ازدواج باطل نمى‏گردد. در مورد احكام زن يا شوهر احكام چندى وجود دارد كه در كتب مفصّل فقهى آمده است.

(سيستانى): زن مسلمان نمى‏تواند به عقد كافر درآيد، چه دائم باشد چه موقّت، چه كافر كتابى باشد چه غير كتابى؛ مرد مسلمان هم نمى‏تواند با زن هاى كافره غير اهل كتاب ازدواج كند، ولى صيغه كردن زن هايى كه يهودى يا نصرانى هستند مانعى ندارد، و بنا بر احتياط لازم عقد دائمى با آنها ننمايد؛ و امّا زن مجوسيه، بنابر احتياط واجب، حتى به طور موقّت نيز نبايد مسلمان با او ازدواج نمايد، و بعضى از فرق از قبيل نواصب كه خود را مسلمان مى‏دانند و در حكم كفارند، مرد و زن مسلمان نمى‏توانند با آنها به طور دائم يا موقّت ازدواج نمايند؛ و همچنين مرتد.

(مكارم): زن مسلمان نمى‏تواند به عقد كافر در آيد، همچنين مرد مسلمان نمى‏تواند بنا بر احتياط با زن كافر ازدواج دائم كند، ولى ازدواج موقّت با زنان اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني) ج 2، ص 468، م 2397.

[5] . اقتباس از نمایه: ازدواج با زن غیر مسلمان، سؤال شماره 1198 (سایت اسلام کوئست: 1201).