searchicon

کپی شد

ارث فرزندان زنا

قرآن کریم، فرزند را منحصر در بستر زناشويى و ازدواج شرعی كرده، فرزندى را كه از نطفه مردى از راه زنا متولد شده فرزند پدر و مادر زناکار نمی داند؛ نه از آن دو ارث مى‏برد، و نه آن دو از وى ارث مى‏برند.[1]

از حضرت امام صادق (ع) در مورد مردی که زنا کرده و از او فرزندی متولد شد، پرسیدند؛ آن حضرت فرمود: « از او ارث برده نمی شود؛ همانا رسول خدا (ص) فرمود:… ولد الزنا ارث نمی برد… ».[2]

اما اگر ولد الزنا ازدواج كند زن و فرزندان او طبق احكام ارث از او ارث مى‏برند.[3]

 


[1]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القران، مترجم، موسوی همدانی، محمد باقر، ج 18، ص 471، دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسين حوزه علميه قم ، چاپ پنجم، قم، 1374 ش.

[2]. كلينى، ابو جعفر محمد بن يعقوب، الکافی، ج 7، ص 163، دار الكتب الإسلاميه، تهران، چاپ چهارم، 1407 هـ ق؛ حر عاملى، وسائل الشیعة، ج 26، ص274، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، 1409 هـ ق ؛بَابُ أَنَّ وَلَدَ الزِّنَا لَا يَرِثُهُ الزَّانِي وَ لَا الزَّانِيَةُ وَ لَا مَنْ تَقَرَّبَ بِهِمَا وَ لَا يَرِثُهُمْ بَلْ مِيرَاثُهُ لِوُلْدِهِ أَوْ نَحْوِهِمْ وَ مَعَ عَدَمِهِمْ لِلْإِمَامِ وَ أَنَّ مَنِ ادَّعَى ابْنَ جَارِيَتِهِ وَ لَمْ يُعْلَمْ كَذِبُهُ قُبِلَ قَوْلُهُ وَ لَزِمَهُ .

[3]. موسوی خمينى، سيد روح اللَّه، توضیح المسائل مراجع، محقق / مصحح، بنى هاشمى خمينى، سيد محمد حسين، ج 2، ص 752، دفتر انتشارات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ هشتم، قم، 138؛ فاضل، مسائل اختصاصی، م 2957، مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين‏، چاپ هشتم، 1424 ق.