کپی شد
ارتباط عرفان و تصوف
امام خمینی (ره) عارف را کسی میداند که علم توحید را به دست آورده است؛ اما صوفی را کسی میداند که این علم را در خود محقق کرده و از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده است.[1] بنابراین، در دیدگاه امام خمینی مقام صوفی از عارف بالاتر است.
البته برخی دیگر نیز مانند شهید مطهری تصوف را جنبه و حضور اجتماعی عرفان و عرفا میدانند.[2] با این توصیف میتوان به این نکته پی برد که تصوف راستین در نظر بسیاری از علمای شیعه امری نیکو و ممدوح معرفی شده است. البته باید به این نکته توجه داشت که برخی از علما با صوفیه مقابله کردهاند؛ به دلیل انحرافاتی است که در برخی از دورهها در این گروه پیدا شده است، و به همین دلیل است که علما از به کار بردن لفظ تصوف دوری میکنند و سعی دارند، بیشتر از اصطلاح عرفان استفاده کنند.
[1] . اردبیلی، سید عبدالغنی، تقریرات درس فلسفه امام خمینی، ج 2، ص 156، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
[2] . مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی، ص 196، انتشارات صدرا.
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید