کپی شد
ادا نکردن حق مساجد در آخرالزمان
«مسجد»، مکانی برای سجده و پرستش خدای متعال، اقامه نماز و تلاوت آیات الهی است. علاوه بر این امور، کارکرد مسجد در فرهنگ اسلامی عبارت است از تبلیغات دینی، هدایت و ارشاد مردم، حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی آنان، محل تربیت و پرورش دینی مردم به ویژه نسل نو، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی نسبت به حوادث جهان به ویژه اتفاقات جهان اسلام، و… . در صدر اسلام، حتى كارهاى مهم حكومتى، قضاوت و اعزام نیرو برای جهاد در راه خدا در مساجد انجام مىشد. با این همه در بعضی روایات، درباره وضعیت مساجد در دوره آخرالزمان آمده که حق مساجد آن گونه که باید مراعات نمیشود. از طرفی بعضی از مسلمانان اصلا به مسجد نمیآیند و توجهی به آن ندارند، و از سوی دیگر برخی از آنان که اهل مسجدند، تنها به ظواهر توجه کرده و از کیفیت و باطن آن غافل اند. در ادامه به بعضی از این روایات اشاره میشود:
- رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «از نشانههای نزدیکی قیامت[1] آن است که در شب اول ماه، هلال ماه رؤیت میشود، لکن گفته میشود که این مناسب شب دوم است، و دیگر آن که مرد به مسجد عبور میکند، ولی دو رکعت نماز در آن اقامه نمیکند».[2]
- امام علی (علیه السلام) فرمود: «مردمی در آخرالزمان به مساجد آمده و در حلقههایی مینشینند که ذکر آنها دنیا و دوستی آن است، پس با آنان ننشینید، خدا را به آنان نیازی نیست».[3]
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد سیمای مساجد در آخرالزمان میفرماید: «زمانی بر مردم میآید که … مساجد آنان (از لحاظ ظاهری) آباد است، ولی از هدایت خالی است…».[4]
- در روایتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به ابن مسعود میفرماید: «ابن مسعود بعد از من گروه هایی خواهند آمد که … منافقان این امت در آخرالزمان اند… خانه ها بنا میکنند، و قصرها را محکم کرده و مساجد را زینت میکنند، (ولی) همتشان جز دنیا نیست و معتکف بر آستان آن هستند…».[5]
تذکر:
وجود این گونه روایات به معنای عمومیت این گونه رفتارها و نگاهها نیست؛ زیرا در همین دوران آخرالزمان مشاهده میشود که عدهای از اهل مسجد، آداب ظاهری و باطنی مسجد را رعایت نموده و از این مکان مقدس برای رشد و تعالی خود استفاده میکنند که نمونه بارز آن شهدایی هستند که یا در مسجد به شهادت رسیدند و یا مسجد، نقطه آغاز تحول و معراج آنها به ملکوت بوده است.
[1]. که مقارن با دوران آخرالزمان است.
[2]. «قال النبي (صلی الله علیه و آله و سلم) ان من إقتراب الساعة أن يرى الهلال ليلته فيقال لليلتين، و أن يمر الرجل المسجد فلا يصلي فيه ركعتين». سید بن طاووس، على بن موسى، الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (علیه السلام)، ص 160.
[3]. ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى، مجموعة ورّام، ج 1، ص 69.
[4]. صدوق، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 253.
[5]. طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، ص 449.