searchicon

کپی شد

اخلاق و صفات یمانی

همان‌گونه که در برخی از مباحث مربوط به یمانی؛ مانند ولادت، اسم و لقب، خانواده، فرزندان، مرگ یمانی و …، مطرح شده که گزارش خاصی در منابع حدیثی و تاریخی یافت نشده است، در باره اخلاق و صفات وی نیز همین‌گونه می‌باشد. اما با توجه به احادیثی، که از یمانی ستایش شده است. می‌توان گفت: یمانی شخصیتی بزرگوار است که در همۀ جهات اخلاقى، عبادى و معرفتى، انسان برجسته‌ای می‌باشد. به عنوان مثال؛ در روایت آمده است که در میان پرچم های عصر ظهور، پرچم یمانی، هدایت‌گرتر است.

امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید: «… در میان پرچم‌ها پرچمی هدایت‌گر‌تر از پرچم یمانی نیست. او پرچم هدایت است؛ زیرا به سوی صاحب شما (حضرت مهدی) دعوت می‌کند …».[1]

از این روایت می توان دریافت که او شخصیتی هدایت‌یافته و هدایت‌گر است، تا جایی که در برخی روایات، مخالفت با وی را حرام و دشمنان او را در غرق آتش دانسته‌اند.

از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است: «هنگامی که یمانی خروج کرد، به سوی او بشتاب؛ زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله نماید. پس هر کس چنین کند، اهل آتش خواهد بود؛ زیرا وی به حق و راه مستقیم فرا می‌خواند».[2]

آنچه می توان از احادیث ذکر شده نتیجه گرفت، این است که وی مردی طالب اصلاح است که با قیام خود، برای قیام مصلِح کل عالم؛ (حضرت مهدی (علیه السلام))، زمینه سازی نموده و از معتمدین آن حضرت و عبد صالح خدا است.

[1]. نعمانی، محمد بن ابراهيم، الغيبة، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ص 256.

[2]. همان.