searchicon

کپی شد

اخلاق و صفات عثمان بن سعید عمری

عثمان بن سعید عمری در اخلاق و صفات به عدالت، وثاقت، امانت، درایت، فهم و دیگر سجایای اخلاقی ستوده می‌شد.

جمعى از ياران حضرت امام حسن عسکرى (عليه السّلام) در زمان خود آن حضرت، فرزندش امام زمان (علیه السلام) را مشاهده کردند، و بعد از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)، همان‌ها از اصحاب خاص و نواب امام زمان (علیه السلام) و رابط ميان آن جناب و شيعيان بوده و همه آنها هم سرشناس بودند. آنان احكام دين را از وجود اقدس امام زمان (عليه السّلام) می‌پرسيدند و براى شيعيان گزارش می‌كردند، همان طور که سؤالات كتبى آنان را به حضور امام (علیه السلام) برده و پاسخ آنها را به ایشان منتقل می‌کردند. از سوی دیگر نیز وجوهات شرعى شيعيان را با وكالتى كه از امام داشتند از آنها ‌گرفته و به آن حضرت می رساندند. اينان جمعى بودند كه امام حسن عسكرى (عليه السّلام) در زمان حيات خود، عدالت آنها را ستوده و همه را به عنوان امين امام زمان (علیه السلام) معرفى كرد و بعد از خود ناظر املاک و متصدّى كارهاى خود گردانيد، و آنها را به شخص و نام و نسب به مردم شناساند.

اين عده، ابو عمر عثمان بن سعيد روغن فروش و فرزندش محمد بن عثمان و ديگران بودند. اينان همه داراى عقل و امانت و وثاقت و درايت و فهم و تحصيل و عظمت بودند، و هم در نزد سلطان وقت به واسطه جلالت قدر و مقام والایى كه داشتند، بزرگ و گرامى بودند.[1] شهرت آنان در امانت‌دارى و عدالت تا آن جا بود كه اگر دشمن بر آنها فشار مى‏آورد، سلطان از آنها حمايت نموده دفع شرّ می‌كرد.[2]

[1] . به دلیل تقیه ای که می کردند، سلاطین آنان را نمی‌شناختند؛ لذا با آنان دشمنی نمی کردند.

[2]. ر.ک: مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار؛ مصحح: جمعى از محققان‏، ج ‏51، ص 203؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار ج 13 (مهدى موعود)، ترجمه: دوانی، علی، ص 458.