کپی شد
احیای سنن جاهلی و فراموشی سنن اسلامی
از جمله زمینه های پیدایش واقعه کربلا، سست شدن شدید اعتقادات و عمل به دستورات اسلام در جامعه اسلامی و به ضعف گرائیدن روحیه مبارزه در افراد جامعه اشاره کرد.
وقتی مفسّر و مدافع اصلی قرآن كریم؛ حضرت علی (علیهالسلام)، از حق خود؛ یعنی حكومت، محروم و اهلبیت پیامبر (صلّی الله علیه و آله) کنار زده شدند، جریان رجعت از اسلام حقیقی سرعت یافت و در طول بیست و پنج سال خلافت خلفای سه گانه، انحراف ها و بدعت های بسیاری پدید آمد؛ از اینرو، هنگامی كه حضرت علی (علیهالسلام) زعامت جامعه را پذیرفتند، اصلاحات داخلی را بر هر امر دیگری ترجیح دادند، لكن جبهه نفاق در عصر خلفا، به خصوص زمان عثمان، و عناصر ناخالصی كه در پی قدرت و منصب بودند، در پرتو قدرت سیاسی توانسته بودند قدرت اقتصادی و نظامی قابل توجّهی به دست آورند؛ به همین جهت با ایجاد جنگ های داخلی و مشكلات دیگر، مانع اصلاحات آن حضرت شدند. با شهادت علی (علیهالسلام)، برنامه های اصلاحی آن رادمرد الهی ناتمام ماند و در مقابل، با استیلای بنی امیّه بر جهان اسلام، جبهه کفر و نفاق با قدرت بیش تری جامعه را به سوی انحطاط و تباهی سوق داد، به نحوی که در اواخر حكومت معاویة بن ابی سفیان، فساد و تباهی به اوج خود رسید، بسیاری از عقاید و خلق و خوهای جاهلی احیا گردید، سنّت پیامبراكرم (صلّی الله علیه و آله) و قوانین قرآن كریم، رو به زوال نهاد، عمل به دستورات اسلام در جامعه اسلامی کمرنگ شد و روحیه مبارزه و جهاد در افراد جامعه به ضعف گرائید؛ به همین دلیل امام حسین (علیهالسلام) برای احیای دین اسلام و سنن بر باد رفته آن، قیام كرده و فرمود: «من شما را به كتاب خدا و سنّت پیامبرش فرا میخوانم؛ زیرا سنّت پیامبر (صلّی الله علیه و آله) از بین رفته و بدعت زنده شده است».[1]
بنابراین، یکی از مهم ترین علل قیام امام حسین (علیهالسلام) زنده شدن سنن جاهلی و سست شدن تعالیم آسمانی اسلام بود.
[1]. مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، محقق / مصحح: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، ج 1، ص 49.