کپی شد
احرام حج تمتع
اولين عمل حج تمتُّع، احرام حج است و آن مانند احرام عمرۀ تمتُّع است، حج گزار برای محرم شدن، نخست لباس احرام مىپوشد، سپس نيت احرام حج تمتُّع مىكند و با لبيک گفتن محرم مىشود.
زمان احرام حج[1]، بعد از اعمال عمرۀ تمتّع است، تا وقتى كه بتواند پيش از غروب روز نهم به وقوف در عرفات برسد و بهترين وقت آن روز هشتم ذىحجه است.
مكان احرام حج تمتّع، شهر «مكّۀ معظّمه» است از هر كجاى آن باشد؛ هر چند مستحب است در مسجدالحرام محرم شود و بهترين نقطۀ مسجد براى محرم شدن، كنار مقام ابراهيم (ع) و پس از آن، داخل حجر اسماعيل (ع) است.
در احرام بستن از مكّه، فرقى بين مكۀ قديم و جديد نيست؛ بلكه احرام از «مناطق جديد» شهر مكّه كه اخيراً احداث شده نيز صحيح است.
در نيّت احرام حج – مانند احرام عمرۀ تمتّع – رعايت چهار امر لازم است:
1. تعيين در نيّت؛ يعنى ويژگىهاى حجّى را كه به جا مىآورد، در نيّت مشخّص كند.
2. انشاء احرام؛ يعنى از قلب خود بگذراند كه خود را محرم – مثلًا- به حج تمتّع از حجةالاسلام قرار مىدهم.
3. قصد قربت؛ يعنى با نيّت خالص براى خداوند متعال احرام ببندد.
4. تصميم انجام مناسک حج را داشته باشد و حج تمتّع را به عنوان بخش ديگرى از مجموعۀ عمره و حج تمتّع به جا آورد.
بنابراين، براى احرام حج تمتّع (مثلًا) چنين نيّت مىكند: «خود را محرم به حج تمتّع از حجة الاسلام قرار مىدهم قربةً إلى اللّٰه» و چنانچه همراه اين نيّت لبّيک بگويد، محرم مىشود.[2]
[1]. مناسک حج (محشى)، ص 431، زمان احرام حج، بعد از عمرۀ تمتع آغاز؛ و تأخير آن تا زمان امكان ادراک وقوف اختيارى عرفه، جايز است ولی آیت الله سیستانی می فرماید: كسى كه مىتواند وقوف اختيارى عرفه را درک كند، جايز نيست احرام را از وقت مذكور تأخير بيندازد.
[2]. شبیری زنجانى، سيد موسى، مناسک زائر، ص183 و 184.