searchicon

کپی شد

ابتلائات و امتحانات سلیمان نبی (علیه السّلام)‏

ابتلاء و امتحان انسان‌ها یک سنت ثابت الهی است و خداوند همه آحاد انسانی را در همه زمان‌ها می‌آزماید و چنین نیست که خدای سبحان همواره برای آزمودن، انسان را در کوره ناملایمات امتحان نماید، بلکه گاه برای این منظور او را در بستر پرنیان و خوشی‌ها می‌نوازد، می‌پروراند و مورد آزمون الهی خود قرار می‌دهد.

خدای سبحان در قرآن کریم می‌فرماید: «و آنها را در زمين به صورت گروه‌‏هايى، پراكنده ساختيم. گروهى از آنها صالح، و گروهى ناصالحند، و آنها را با نيكى‏‌ها و بدى‏‌ها آزموديم، شايد بازگردند!».[1]

خداوند کسانی را که به او نزدیک هستند و او به آنان محبت می‌ورزد، سخت‌‏تر امتحان می‌کند. حضرت سلیمان (علیه السلام) نیز از زمره این شخصیت‌ها است که مورد امتحان الهی واقع شده است. آن حضرت به انواع امتحانات الهی مبتلا شد، لیکن از ظواهر آیات قرآن کریم و روایات بر می‌آید که بیش‌تر به نعمت و دارایی و ثروت آزموده شد و از این امتحان دشوار الهی سرفراز بیرون آمد.

از این اصل کلی نیز نباید غفلت شود که انبیاء و اؤلیای الهی را، نه فقدان، فقر و نداری اندوهگین می‌کند و نه ثروت و دارایی آنان را فرحناک می‌سازد؛ زیرا هر دو عرصه را بستر آزمون الهی می‌دانند.[2]

 

[1]. اعراف، 168.

[2]. حدید، 23، «لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ …؛ اين به آن دلیل است كه براى آن‌چه از دست داده ايد، تأسف نخوريد و به آنچه به شما داده است، دلبسته و شادمان نباشيد».