کپی شد
آمادگی بشریت برای برپایی قیامت
یکی از امور حتمی عالم خلقت و از اصول دین و اعتقادات، مسئله معاد و برپایی قیامت است. قیامت، دارای ویژگیهایی است که برخی از آنها عبارتند از:
ظهور و تجلى مالکیت خداوند واحد قهار،[1] صاف و هموار شدن زمين و بىآب و گياه رها شدن به گونهاى كه در آن، هيچ پستى و بلندى یافت نشود،[2] بیرون فرستادن بارهای سنگین زمین،[3] متلاشی شدن کوه ها همچون پشم رنگین حلاجی شده،[4] خروج شتابان از قبرها به سوی پروردگار،[5] آشکار شدن اسرار و پنهانی ها،[6] گشوده شدن نامه هاى اعمال،[7] تجسم اعمال،[8] و حسرت خوردن تبهکاران.[9] [10]
حال که دورنمایی از قیامت روشن شد، چنین واقعه بزرگی نیاز به آمادگی از قبل، و تهیه زاد و توشه دارد. دوره آخرالزمان از آن جا که در آخرین مرحله از حیات بشر و نزدیک به وقوع قیامت است، هشداری برای فراهم نمودن اسباب و وسایل مناسب برای آن رستاخیز عظیم است. مسئله مخفی بودن زمان برپایی قیامت، پنهان بودن زمان مرگ، اعتقاد به مسئله ظهور امام زمان (علیه السلام) و ناگهانی بودن آن، اعتقاد به مسئله رجعت به عنوان تجلی قدرت الهی در زنده کردن مردگان، و… همه و همه از تدبیرهای خداوند حکیم، در آماده نمودن بشریت در دوره آخرالزمان برای مواجهه با مسئله قیامت است.
[1]. «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ». غافر، 16.
[2]. «فَيَذَرُها قاعاً صَفْصَفاً، لا تَرى فيها عِوَجاً وَ لا أَمْتاً». طه، 106 و 107.
[3]. « وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها». زلزله، 2.
[4]. «وَ تَكُونُ الْجِبالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ». قارعه، 5.
[5]. «وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذا هُمْ مِنَ الْأَجْداثِ إِلى رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ». یس، 51.
[6]. «يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِر»، طارق، 9؛ «يَوْمَ هُمْ بارِزُونَ لا يَخْفى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ». غافر، 16.
[7]. « وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ». تکویر، 10.
[8]. «يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ». نبأ، 40.
[9]. «وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ في غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُونَ». مریم، 39.
[10]. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 14، ص 50.