searchicon

کپی شد

آداب زیارت امام حسین (علیه السلام)

زیارت قبور معصومان (علیهم السلام) آداب خاصی دارد که توجّه به آن‌ها جهت تقرب بیشتر به آنان لازم است. از آن‌جا که معصومان (علیهم السلام)، زائران خود را می‌بینند و کلام آن‌ها را می‌شنوند و پاسخ می‌دهند، و نیز به دلیل طهارت مکان، رفت‌وآمد امامان دیگر و ملائکه الهی و ارواح انبیاء و اولیاء خداوند، آداب این حرم‌های الهی باید کاملاً مراعات شود.

با توجه به این‌که تمام امامان شیعه (غیر از امام زمان (عج) که زنده و غایب است و با ظهورش جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود) شهید شدند و بر اساس آموزه‌های اسلامی و قرآنی شهداء زنده هستند و نزد خداوند روزی می خورند،[1] بر این اساس شیعیان عقیده دارند امامان معصوم (علیهم السلام)، زنده‌اند و نزد خداوند روزی می‌خورند؛ بنابراین در هنگام زیارت باید خود را در محضر شریف آن ارواح مقدّسه دید و به غیر آن‌ها توجهی نداشت.

برخی از آداب زیارت برای همه معصومان (علیهم السلام) وارد شده است، که همان آداب کلی زیارت است و برخی دیگر از آداب اختصاصی هستند. برای اطلاع یافتن از آداب کلی زیارت به مدخل زیارت (377) در همین سایت؛ (اسلام پدیا) مراجعه شود.

اما آداب خاص زیارت امام حسین (علیه السلام) عبارتنداز:

1. روزه گرفتن سه روز قبل از سفر.

2. اجتناب از خوردن غذاهای لذیذ و رنگارنگ و اکتفا به طعام ساده.

3. زیارت با حالت حزن و اندوه و غصه.

4. پرهیز از استعمال عطر و گلاب.

5. زیارت با سر و صورت و لباس آشفته؛ مانند افراد ماتم زده و مصیبت‌زده.

6. غسل قبل از زیارت با آب فرات.

7. رفتن به زیارت با پای پیاده.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:«برای هر قدم زائر، هزار حسنه و محو هزار گناه و هزار درجه بلند است».

همچنین فرمود: «با حال ذلّت مانند بردگان به زیارت امام حسین (علیه السلام) بروید».[2]


[1]. (اى پيامبر!) هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده‏اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند، آل عمران، 169.

[2]. مجلسى، محمد باقر، بحار الانوار، ج 98، ص 257 – 262.