کپی شد
آثار و عواقب عجله مذموم
خصلت های شيطانى به طور قطع، مفسده انگيز و زيان آفرين اند و هر يك از آنها علاوه بر اين كه خود، زشت و نكوهيدهاند، پيامدهاى ناهنجارى را نيز سبب مىشوند، كه بر زشتى آنها مىافزايد، در همین راستا به برخى از آثار عجله، که در کلمات کوتاه امیرمؤمنان علی (ع) آمده است اشاره می کنیم:
1. پشیمانی: «إِيَّاك وَ الْعَجَلَ فَإِنَّهُ عُنْوَانُ الْفَوْتِ وَ النَّدَم»؛ از شتابزدگى بپرهيز كه سرآغاز از دست رفتن (فرصت) و پشيمانى است.[1]
كارهايى كه بدون تدبّر و فكر و انديشه، شروع شود، به طور معمول به شكست و بد فرجامى مى انجامد و پشيمانى به بار مى آورد، چنان كه به همین دلیل، انسان فرصتهاى طلايى و امكان انجام دوباره كار را نيز از دست مىدهد.
2. ناكامى: «قَلَّ مَا تَنْجَحُ حِيلَةُ الْعَجُولِ»؛ بسیار کم اتفاق می افتد که تدبیر شتابگر، به پيروزى برسد.[2] تعجيل و شتابزدگى، سبب مىشود كه آدمى، همه جوانب كار را نسنجد و از اين طريق، برخى از اسباب موفقيت را از دست مىدهد و در نتيجه به پيروزى مورد نظر دست نمىيابد و ناكام مىماند.
3. لغزش و هلاكت: “كَثْرَةُ الْعَجَلِ يُزِلُّ”؛ شتابزدگى زیاد، انسان را مىلغزاند.[3] و “قَلَّ مَنْ عَجِلَ إِلَّا هَلَك”؛ كمتر كسى است كه شتاب زده باشد و دچار هلاكت نشود.[4] بى تدبيرى و شتاب، در بسيارى از امور سبب مىشود كه شتابگر، برخى از موانع و لغزش گاهها را مشاهده نكند و هنگام عمل، گرفتار آنها شود و در نتيجه بلغزد يا به هلاكت افتد.
4. غم و اندوه: «الْعَجَلُ قَبْلَ الْإِمْكَانِ يُوجِبُ الْغُصَّة»، شتابزدگى پيش از امكان (كار) سبب اندوه مىگردد.[5] شادابى و نشاط از ضروريات زندگى آدمى است و با غم و غصه بی مورد نمی توان به مقصود خود رسید و نبايد آدمى با دست خود شادى و نشاط زندگى را به اندوه تبديل كند.
امام علی (ع) پیامدهای دیگری برای عجله ذکر می کنند؛ به جهت اختصار از ذکر آن خودداری کرده و مطالعۀ سر فصلی در همین زمینه که در کتاب “غرر الحکم” موجود است پیشنهاد می شود. در این باره، امام صادق (ع) نیز مىفرماید: هر که در وقت نامناسب به کاری اقدام ورزد، تمام شدن آن نیز نابهنگام خواهد بود.[6]
کلید واژه: عواقب عجله، عاقبت عجله.
[1]. آمدی، عبدالواحد، غرر الحکم، ص 267، انتشارات دفترتبلیغات اسلامی، قم، 1366ش.
[2]. همان.
[3]. همان.
[4]. همان.
[5]. همان.
[6]. صدوق، محمد بن علی، الخصال، ج1، ص 100، انتشارات جامعۀ مدرسین، قم، 1403 ق.