کپی شد
آثار زیارت اهل قبور
مطابق برخی از روایات زیارت اهل قبور، آثار و فوایدی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:
- خشوع و یاد مرگ و آخرت:
شکی نیست که یکی از اهداف مهمّ زیارت قبور اموات، یادآوری قیامت است.
مسلم، احمد، ابن ماجه و دیگران به سندهای خود از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل کردهاند که فرمود: «به زیارت قبور بروید؛ زیرا شما را به یاد مرگ میاندازد».[1]
- دعا برای اموات:
این سلوک یکی از روشهای بلند اخلاقی است که بر حفظ کرامت مسلمان در اجتماع؛ حتی بعد از وفاتش دلالت دارد. علاوه بر آن روحیه برادری، محبت و دوستی و ادای حقوق دیگران را زنده میکند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرمود: «شما را از زیارت قبور نهی کردم، ولی از این بهبعد قبرها را زیارت کنید و برای انها دعا و استغفار نمایید».[2]
- شاد نمودن اموات:
از نظر اسلام، انسان -و یا بسیاری از انسانها- پس از مرگ نیز داراى حیات برزخى میباشند؛ از اینرو زیارت اموات، دیدار با بدنهاى پوسیده و بیجان نیست، بلکه زیارت ارواحى است که در عالم برزخ، زندگى میکنند و از دیدار با آنها، شاد میگردند و ارتباط با آنان، عبرتآموز، و در زندگى مادّى و معنوى انسان، مؤثّر است؛ لذا هدیه دادن اعمال نیک، به اموات، به ویژه اؤلیای الهی و پدر و مادر، در برآورده شدن حاجات مؤثر است؛ چنانکه در روایات آمده، امام علی(علیه السلام) میفرماید: «بر سر قبر حقداران بروید و آنها را زیارت کنید و کنار آن قبرها از خدا روزى بطلبید، مردگان به دیدار شما خرسند میشوند».[3]
«به زیارت مردگانتان بروید، که آنها با زیارت شما خوشحال میشوند. انسان، در نزد قبر پدر و مادرش، پس از آنکه برایشان دعا کرد، حاجتش را بخواهد».[4]
[1]. صحیح مسلم، ج 2، ص 365، ح 106؛ مسند احمد، ج 3، ص 186، ح 9395؛ سنن ابن ماجه، ج 1، ص 501، ح 1572.
[2]. طبرانی، المعجمالکبیر، ج 2، ص 94، ح 1419؛ مجمعالزواید، ج 3، ص 58.
[3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، ص 106.
[4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 569.