searchicon

کپی شد

ضایع کردن نماز در آخرالزمان

از پیامدهای آخرالزمان و از مصادیق ضعف در دین و دینداری، ضایع کردن نماز توسط مردم آخرالزمان است.

عبدالله بن عباس می‌گوید: با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در حجة الوداع بودیم، آن حضرت حلقه درِ کعبه را گرفت، سپس رو به ما کرده و فرمود: آیا شما را از علائم و نشانه‌های قیامت[1] خبر بدهم؟ سلمان که در آن وقت، نزدیک‌ترین شخص به ایشان بود، عرض کرد: بله ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم). آن حضرت فرمود: از علائم و نشانه‌های قیامت، ضایع کردن نماز، تبعیت از شهوات، عمل بر اساس هواهای نفسانی، بزرگداشت مال، و فروش دین به دنیا است. در این هنگام است که دل مؤمن در درونش ذوب می‌شود، آن گونه که نمک در آب حل می‌شود؛ به این جهت که منکر را دیده، ولی نمی تواند آن را تغییر دهد.[2]

امام علی (علیه السلام) در حدیثی درباره زمان خروج دجال می‌فرماید: این امر علائم و نشانه هایی دارد که یکی از آنها این است که مردم نماز را می‌میرانند.[3]

جابر از امام باقر (علیه السلام) روایت نموده که در آخرالزمان گروهی می‌آیند که … به نماز و روزه روی می‌آورند تا مادامی که در جان و مالشان ضرری وارد نشود، ولی هرگاه نماز به سایر کارهایی که با اموال و بدن‌های خود انجام می‌دهند، (به حسب ظاهر) ضرر رساند، آن را ترک نموده، همان گونه که مهم‌ترین و شریف‌ترین فرائض (امر به معروف و نهی از منکر) را ترک می‌نمایند… .[4]

 

[1]. مراد، علائم و نشانه های قیامت قبل از وقوع آن است که مصادف با دوره آخرالزمان است.

[2]. يزدى حائرى، على بن زين العابدين، إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب (عليه السلام)، محقق: عاشور، على، ج ‏2، ص 115.

[3]. «علامة ذلك إذا أمات النّاس الصّلاة…». صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، محقق/مصحح: غفاری، علی اکبر، ج ‏2، ص 525 و 526.

[4]. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی‏، محقق و مصحح: غفارى، على‌اكبر و آخوندى، محمد، ج 5، ص 55.