searchicon

کپی شد

تقوای آیت الله کوهستانی در مصرف وجوهات شرعی

از ویژگی‌های بسیار برجسته آیت الله کوهستانی، تقوا و احتیاط ایشان در مصرف وجوهات شرعی بوده‌است. وی که در مکتب حیات‌بخش اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) پرورش یافته بود، سیره امامان (علیهم السلام) را الگوی زندگی خود قرار داده و در امر بیت‌المال، دقت فراوانی داشت.

آیت الله کوهستانی در باره تصرف در وجوهات شرعی بسیار محتاط بود و در زندگی‌اش هیچ‌گاه از وجوهات استفاده نکرد، حتی در دوران تحصیل نیز از مصرف آن خودداری می‌ورزید و با اندک کمکی که از مادرش می‌رسید زندگی خود را اداره می‌کرد و چه بسا آن هم در موقع نیاز به دستش نمی‌رسید؛ از این رو گاهی برای امرار معاش، روزهای تعطیلی حوزه کار می‌کرد و کمبود هزینه تحصیلی را جبران می‌نمود.

آقاجان می‌فرمود: «وقتی که در مشهد درس می‌خواندم، مادرم آرد جو و گندم را مخلوط می‌کرد و برایم می‌فرستاد و از آن برای امرار معاش استفاده می‌کردم و از سهم امام (علیه السلام) مصرف نمی‌کردم. استادم به من می‌گفت: شیخ محمد، برو سهم خودت را بگیر و من می‌گفتم که احتیاج ندارم و رفتم سرکارگری را در آن جا پیدا کردم و به او گفتم که روزهای تعطیلی حاضرم با شما کار کنم و چون من طلبه‌ام، شاید نتوانم به اندازه کارگر معمولی کار کنم؛ لذا برایم نصف دست‌مزد را بده، با این وضع درس خواندم تا از سهم (امام) استفاده نکنم».[1]

آیت الله فاضل؛ داماد گرامی ایشان می‌گوید: «مرحوم آیت الله کوهستانی از مصداق‌های بارز آیه «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ»؛[2] بود. من در وَرَع، کسی مانند ایشان ندیدم، هرگز خوراک مشکوک نمی‌خورد، لباس مشکوک نمی‌پوشید. خوراک وی تنها از زمین کشاورزی و ارثی پدرش بود».[3]

 

[1]. کوهستانی، عبدالکریم، بر قله پارسایی، ص 126 و 127؛ سایت صالحین، «ویژگی‌های آیت الله محمد کوهستانی».

[2]. احزاب، 23، «در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند، صادقانه ایستاده‌اند».

[3]. سایت خبرگزاری مهر، «مصاحبه با آیت الله فاضل، برنامه ضیافت شبکه قرآن: مروری بر زندگی آیت‌الله کوهستانی/خانه خود را پناهگاه طلاب کرد»، ۴ تیر ۱۳۹۴ش.