searchicon

کپی شد

اهداف جنبش حماس

حَماس با هدف آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده فلسطین تشکیل شد.[1] براساس منشور حماس، یکی از اهداف اصلی این گروه، نابودی رژیم صهیونیستی عنوان شده و ضمن جدایی یهودیان از صهیونیست‌ها، بر عدم دشمنی با یهودیان تأکید شده است.[2]

جنبش حماس اولویت فعالیت خود را بر تربیت افراد، خانواده و جامعه قرار داده است تا زمینه را برای تشکیل دولت اسلامی در فلسطین فراهم سازد. حماس در آغاز شکل‌گیری ایده‌ای برای مقابله با اشغال فلسطین نداشت؛ امّا بعدتر وارد مبارزه مسلحانه شد.[3]

طرفداران حماس، این گروه را به عنوان یک نیروی مقاومت در منطقه می‌دانند که در راستای قانونی مشخص، اقدام می‌کند.[4] برخی کشورها شاخه نظامی حماس، یعنی گردان‌های عزالدین قسام را تروریستی می‌دانند؛ ولی سازمان ملل هنوز هیچ‌یک از بخش‌های حماس را تروریستی معرفی نکرده‌است. در مقابل، کشورهایی همچون آمریکا، انگیس و اعضای اتحادیه اروپا، حماس و یا شاخه نظامی آن‌را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند و ازاین‌رو، آن را تحریم کرده‌اند.[5]

برخی از اهداف حماس که با مطالعه عقاید حرکت‌های سیاسی و گفتگو با رهبرانش مطرح شده‌اند عبارت‌اند از:

۱) برقراری دولت اسلامی، که هدف کلی و عمومی حماس است.

حماس در طرح موضوع دولت خاطرنشان می‌کند که رابطه آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و برقراری دولت، رابطه‌ای ساختاری است و تأسیس دولت از رهگذر آزادسازی میسّر می‌شود.

۲) آزادسازی سرزمین فلسطین، که هدف راهبردی حماس است.

۳) اهداف مرحله‌ای که عبارت‌اند از: آزادسازی کرانه باختری و نوار غزه؛ اسلامی کردن جامعه فلسطین؛ تأکید بر مشروعیت پیکار مسلحانه؛ تداوم انتفاضه؛ پاسداری از وحدت ملی؛ برچیدن آبادی‌های یهودی‌نشین؛ آزادی زندانیان و عدم تجاوز به حقوق غیرنظامیان؛ و فعال کردن بیش‌تر کشورهای عربی و اسلامی برای حمایت از فلسطین.

۴) هدف کوتاه مدت که عبارت است از فلج کردن قدرت نظامی اسرائیل.[6]

 

[1]. مالکی، محمد، «حماس، جنبش»، ص ۷۹.

[2]. فایضی، «مقایسه دو میثاق‌نامه حماس»، اندیشکده راهبردی تبیین.

[3]. رشوان، دلیل الحرکات الاسلامیه، مرکز الدراسات السیاسیة و الاستراتیجیة، ص ۱۴۷.

[4]. «گروه اسلامگرای حماس چیست؟»، بی‌بی‌سی فارسی

[5]. همان؛ ویکی شیعه.

[6]. عبداللّه أبوعید و دیگران، دراسة فی‌الفکر السیاسی لحرکة‌المقاومة‌الاسلامیة: حماس، تحریر: حمد، جواد و برغوثی، اِیاد ، ج ۱، ص ۵۵ ـ ۵۶ و ص۶۰ ـ ۷۷.